Det rådet kom mycket olämpligt för mig

Naturligtvis gillar jag råden i Driva Eget, och jag använder dem själv flitigt. Men ett i senaste numret kom vid totalt fel tillfälle och kan orsaka oss extrakostnader.

För att påminna gamla prenumeranter om att de borde ta upp prenumerationen anlitar vi telefonförsäljare på förtaget Citysälj. Häromdagen träffade jag försäljningschefen Phillip Manfredsson för att förhandla om arvode och för att ge säljargument som kan användas för dem som inte känner till tidningen så väl.

– En del av dem vi ringer upp säger att de inte har tid att läsa tidningen, sa han.

– Då är det bara för er att hänvisa till en fast sida i början som har rubriken ”Snabbläs tidningen på 5 minuter”. Där finns artiklarnas bästa råd i sammanfattning, svarade jag och visade honom sidan.

Direkt fastnade hans blick på ett med rubriken ” Betala bra till säljbolag”. Det handlade om att det kan vara värt att betala bra för att få säljbolag att göra ett bättre jobb.

Det lät så rätt när jag själv skrev det, och det var en bra sammanfattning av Max Söderpalms andra lektion i vår säljskola. Men inte hade jag tänkt mig att det skulle bli ett argument för motparten i min egen förhandling.

Å andra sidan skapade det nu skratt och god stämning. Och det är kanske det allra viktigaste när två företag ska hitta ett win-winupplägg som gynnar båda. För det är trots allt det som är det allra viktigaste i alla affärer.

Nästa råd hade de inte läst
Lite senare samma dag var jag på ett möte med några som jag inte känner särskilt väl. Som alltid i sådana situationer gav jag dem senaste numret av Driva Eget i stället för visitkort. I det fallet var problemet att de inte före mötet hann läsa artikeln om att effektivisera arbetsdagen.

Då hade de nämligen kunnat läsa om hur man håller effektiva möten och göra dem hälften så långa som man först tänker. Mötet tog nämligen tre timmar – och det vi sa borde vi ha klarat på en. Nu hoppas jag att de hunnit läsa artikeln tills jag träffar dem på nästa möte.

Till slut följde jag ett
Just råden kring effektivitet är jag själv ofta usel på att följa. Jag hade dåligt samvete när jag vid mitt skrivbord satt och redigerade artikeln om hur viktigt det är att alltid ha ett rent skrivbord. Mitt såg då ut som det varnande exemplet på sidan 16 i artikeln.

Men tror det eller ej – i går städade jag skrivbordet. Allt onödigt har kastats och det jag behöver ligger sorterat. Men du Anki Bengtsson som gett rådet i Driva Eget måste snabbt komma och besöka mig – innan pappershögarna börjar växa igen.


ANNONS

ANNONS

Nyhetsbrev