Det där som kunderna älskar

Veckans inlägg handlar om det där lilla extra.

Du vet, det där som vi säljare gör ibland för att vara säkra på att ta affären.

Jag talar inte om att sänka priset eller ge extremt stora eftergifter. Istället talar jag om service, känsla och det där som gör att kunden säger WOW!

Vad svarar du om jag frågar dig:

– Försöker du göra det lilla extra för dina kunder? Vad innebär det i din bransch?

Anledningen till att det här blev ämnet den här veckan är några upplevelser jag var med om häromdagen. När jag i mitt vardagsliv inom loppet av några timmar stötte på tre olika säljare som verkligen INTE gjorde det lilla extra.

Det första var en eventsäljare jag träffade i en monter på stan. Jag ställde en fråga och gav en tydlig köpsignal. Säljaren i fråga försökte göra en behovsanalys utan att ens titta på mig och genom att samtidigt fylla i en blankett. Resultat: Jag gick därifrån.

Det andra var en telefonsäljare som ringde mig på kontoret. Följande dialog utspelade sig när jag svarade:

– Hej, det är Max.

– Hej Markus!

Och där var den säljaren borta?

Det tredje var i en affär där jag såg en liten PC jag behövde till kontoret. Jag bad att få köpa den, den fanns inte i lager, jag tvekade och säljaren vek ner sig direkt. Jag gick ut ur affären utan dator och säljaren fick ingen order.

Detta hände inom loppet av ett par timmar. Då började jag fundera:

– Är det verkligen så här som större delen av Sveriges säljkår uppför sig på jobbet?

Och det är nog faktiskt så det är.

Har du tänkt på att det ger dig som är seriös säljare en gigantisk fördel?

När du kommer på det där lilla extra som du kan hjälpa en kund med. Fundera inte. Tveka inte. Gör det direkt.

Det är då kunderna gillar dig bättre än dina konkurrenter. Det är då du får enkla extrabeställningar och det är då du till slut tar steget till att bli en verklig stjärnsäljare.

Är du eller vill du bli försäljningschef? Då hittar du två efterlängtade överraskningar HÄR

Ha en bra säljvecka!

Max

 

 


Nyhetsbrev