Det är värdet du skapar som avgör

Marcus Frödin

Publicerades: 2 februari, 2012

Från kön på mataffären häromdagen.

Kvinnan framför mig i kön inser att kassören i kassan bredvid inte har någon kö så hon skyndar dit och jag hänger på. Väl framme vid kassörskan så utbbrister damen framför mig.

Jasså här sitter du utan någonting att göra. Ja det är väl det som är själva meningen; att man ska göra så lite som möjligt på så lång tid som möjligt så länge man har betalt för det.

Om jag hade varit denna persons chef så hade jag blivit vansinnig över inställningen.

Som företagare så handlar det alltid om att leverera så mycket värde som möjligt så att kunderna vill betala för det som du levererar. Kunder är fantastiska människor som gillar det du gör så mycket så att det är beredda att betala pengar för det.

Ibland när jag känner mig lite ur form och slö så brukar jag rycka upp mig själv genom att fråga mig själv. Marcus, vad skapar du för värde just nu?

Den frågan får oftast fart på mig.

Värde kan du skapa för dina kunder, för dig, för samhället, för dina vänner och familj eller helt enkelt för dig själv.

Ibland är att ta det lugnt (och gör något som på ytan verkar meningslöst) helt rätt värdeskapande grej att göra.

Två bra frågor att ställa sig är:

Vilket/vilka värden skapar jag just nu?
Är det de värden jag vill skapa?

Så vad skapar du nu?