Del 3 -Diagnosen

Mikael Espenkrona

Publicerades: 16 november, 2009

Tidigare i år var jag en av talarna på Sveriges största säljkonferens på Cirkus i Stockholm.
Nu, flera veckor senare, reflekterar jag över några kloka ögonblicksbilder från den dagen, som då försvann i det stora bruset,
men som nu, i efterhand, naket, enkelt och tydligt, beskriver sanningen om verklig framgång.

  • Måns på Carl Lamm, om magkänslan när man borde byta ut en medarbetare, men väntar i hopp om att det kanske blir bättre snart.
  • Göran på Telenor, om att bara anställa säljare som verkligen vill vara just säljare och inte ser jobbet som en mellanlandning
  • Henrik Fexeus om värdet av att kunna läsa och förstå människors kroppsspråk
  • Magnus på SEB Tryggliv och Marie-Louise på SAS om förankring i organisationen som den viktigaste framgångsfaktorn

Tillsammans säger de samma sak som ledande management litteratur sagt i årtionden och som alla egentligen redan vet.

  • Verklig framgång kommer från verkliga människor!
  • Långsiktig lönsamhet byggs i verksamheter med trygga människor som vet vad de gör, varför de gör det och
    vad deras egen insats betyder för den totala verksamheten.

Det som dock fortfarande verkar vara den stora obesvarade hemligheten är själva receptet på: 

  • HUR MAN FÅR MÄNNISKOR ATT PRESTERA?

Henrik Larsson, på Prosales Institute visar på samma konferens forskningsbevis som slår ned som en bomb bland de nästan 1 000 representanterna från det svenska näringslivet som är på plats. All försäljning är inte lika utan kan delas in i minst 4 olika affärslogiker med markant

  • olika framgångsnycklar,
  • olika profiler för framgångsrika säljare 
  • olika profiler för framgångsrika ledare och väsentligt
  • olika belöningsmodeller!

Michael Dahlén, författare till boken Nextopia, beskrev sedan med skrämmande tydlighet hur dagens samhälle helt bygger på förväntningar och upplevd sanning. Vem som helst kan göra, köpa, erhålla vad som helst, när som helst och marknaden är totalinternationell och skoningslös. Minsta felsteg och du är körd!

Marknaden är naturligtvis förvirrad, fel människor har på felaktiga grunder rekryterats till strategiskt avgörande poster och där fattat felaktiga beslut baserade på sin felplacerade kompetens som, i kombination med marknadens extrema förväntningstempo helt har fördunklat den verkliga sanningen till förmån för det moderna konceptet ”fort & fel”!  

  • Varför är det så svårt när det egentligen är så enkelt?

Definitionen av gott ledarskap är fortfarande, än idag, att se människor och aktivt hjälpa dem att nå sin fulla potential.

Diagnosen och handlingsplanen för mitt uppdrag hos företagsledaren var varken komplicerad eller särskilt ovanlig:

  • Tydliga förankrade mål, rutiner och ramar
  • Optimera roller och förtydliga varje rolls betydelse och innebörd
  • Förtydliga och förankra verksamhetens värderingar

Företagsledarens spontana kommentar:

”Här förväntar man sig hemliga konsultrecept och magiska superformler, och så får man bara gammal enkel sanning!”

Kanske är det just här den verkliga magin ligger,

Det är en sak att veta vad som måste göras och en helt annan att lyckas genomföra det!

Vi hörs om en vecka
/Mikael