Del 1: Affärerna

Det här var det område som kommer att ta längre tid än jag först kalkylerat.

Dina mediciner är en annonsfinansierad tidning på nätet – precis som alla andra tidningar du klickar omkring på eller läser i. Att sälja kaffe och bullar är en affärsidé, annonsförsäljningen är något annat. Då handlar det om att bygga upp en produkt som ska få läsare som i sin tur ska attrahera köparna. Det är möjligheten att få synas på sajten som är själva produkten. Till min hjälp det här första året har jag haft några av Sveriges bästa journalister, medieaffärsmänniskor och mest framgångsrika medieföretag, vänner, affärsbekanta och blivande dylika. Studenter från Södertörns Högskola, som studerar journalistik med medicininriktning har varit suveräna att ha på redaktionen. Jag vill tacka er.

Strategi hittills: Hålla nere utgifterna, bland annat genom att utbyta arbetskraft med andra och göra mycket själv. Och att bygga upp ett innehåll, viktigt och angeläget för helst så många som möjligt inom mitt segment, läkemedelsintresserade. Både med journalistisk och läsarnas egna erfarenheter på forumen. Inte satsa på annonseringen, först innehåll.

Resultat: Väldigt mycket jobb och väldigt lite inkomster. Ett upplägg som ser ut att ändras under andra året. Inkomsten hittills har kommit från annonsnätverk som Adtail, Shenetwork och Google adsense som annonserat och skickat pengar till mig när mina läsare klickar på någon av deras annonser. Det ger inte mycket, men lite. 

Strategi för framtiden: Hålla ut. Läsarantalet ökar fortfarande varje vecka, om det fortsätter kommer säljbolagen snart kunna göra sitt jobb. För ett nischat annonsmedium på nätet behövs cirka 8-10 000 unika besökare i veckan, och en bra säljare för att få annonser och det är inte långt kvar. Som entrepenör ska man inse sina begränsningar. Som chefredaktör är jag en usel annonsförsäljare, de två jobben går helt enkelt inte att förena.

Men vi är öppna. Företag och annonsörer har hört av sig och andra intressanta affärsidéer har presenterats för ledningen på Dina mediciner. Idéer som både gynnar användarna på sajten och ökar uthålligheten för ledningen. Mer om det snart.
 


Nyhetsbrev