De sociala medieexperternas tidevarv

Det finns många som kallar sig för “experter på sociala medier”. Jag har själv träffat många. Det finns de som har koll på Facebooks alogaritmer och kan förklara när något syns i ens flöde. Det finns de som påstår sig veta när det är bäst att tweeta och hur man bör marknadsföra sig på Facebook.

Jag har jobbat med sociala medier i över ett år. Jag har en rätt bra koll på hur en del av dem funkar. Jag har läst samma skolor om och om igen över “Hur man når ut bäst med sociala medier”. Jag har gått webbinariekurser. Och jag har inte lärt mig speciellt mycket mer än det jag kunnat räkna ut själv

Mindfullnesskurser
Folk gör en hel del pengar på att hålla föredrag. Det finns mindfullnesskurser i Norrland för 20000 för en helg där du lär dig att uppskatta nuet. Här är mitt gratistips: titta på din partner eller barn för några sekunder. Det slår alla norrländska högslätter alla dagar i veckan och sparar dig 20000 om du bara fattar att du faktiskt är lycklig där och då. Folk berättar också om hur du ska vara närvarande i sociala medier. Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro och inte heller så effektivt som de vill få er att tro heller. Det stämmer att vissa verkligen slagit igenom men för att knyta an till mitt förra inlägg: hur många har inte misslyckats? Även om de följt skolornas tips?  Återigen är det bara mina erfarenheter. Jag har ingen “skola”.

Facebook
Jag har använt Facebooks marknadsföringsfunktion. Det gav så där. Facebook lovade mellan 6000-14000 visningar. Vi fick 4000 tror jag. Vi klagade. Vi fick inga svar. Vi gjorde det igen. Av någon anledning visade sig invandrarungdomar i Västra Götaland vara mycket intresserade av vår podcast Punschverandan som handlar om de äldres berättelser. Jag är smått osäker på om det här fungerade. Och ja: vi gjorde rätt då vi fyllde i kriterierna. Så svårt är det inte och är det så svårt att inte två normalbegåvade begriper så är det en värdelös funktion som bara suger pengar från folk. Så träffade jag en annan poddare som också marknadsfört sin pod (i en helt annan kategori) på Facebook. Gissa vilka som gillade hans sida. Japp! Precis!

Vi har använt Twitter. Twitter är till för kända personer som vill säga meningslösa saker. För det mesta. Att använda Twitter som hjälp till att marknadsföra sig är ungefär lika effektivt som Instagram. Det finns smarta tips för hur man använder hastaggar med mera för att sprida sitt budskap. Absolut. Men det är ändå väldigt svårt.

Vad vi gjorde
Återigen: det har aldrig varit lättare att nå ut med en digital produkt men problemet är att du alla kan göra det. Och då alla kan göra det blir bruset oändligt mycket större än var det var. Förut stoppade mediekanalerna dig. Idag stoppar ingen dig. Och då förstår du vad som händer. Då ska alla försöka marknadsföra sig i de fria medier som finns. Det slår “experter” mynt av. De som egentligen tjänar pengar är dem.

Vår podcast ökade i antal lyssningar från ca 200 i månaden till 10000 i månaden på fyra månader. Hur? Vi har en bra produkt, vi såg till att använda traditionell media på de ställen vår produkt var relevant och vi låg i av bara helvete. Det kostade oss noll kronor. Har du en bra produkt – se till att bli publicerad. Hur? Det kan vi ta i en annan blogg 🙂  Använd sociala medier som en back up. Det är mitt “expert”-tips. Lycka till!


Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev