Därför är det bra att kunden säger nej

Max Söderpalm

Publicerades: 3 maj, 2009

Vilken härlig vecka! Underbart väder och jag har äntligen slutkorrat och lämnat in allt material till min nya ljudbok. Jag lovade återkomma till varför det är bra att kunden säger nej.

När du pratar med en kund och kör din intränade säljpresentation förklarar du saker på ett sätt som du vet brukar fungera. Du öser på med dina argument och till slut ber du kunden att köpa.

Sedan blir du mycket förvånad när kunden säger nej. Trots att du har varit glasklar, enligt dig i alla fall.

Vill du veta en hemlighet, som förklarar varför du inte ska tappa sugen då?

Det är alldeles logiskt att du får ett nej. När du ber kunden att köpa byter hela säljpresentationen fokus och plötsligt står kunden i centrum.

Kunden säger nej eftersom han eller hon inte har fått svar på alla sina frågor. Och det är inget konstigt med det. Hur skulle din standardpresentation kunna lösa alla frågor för den enskilda kunden?

När du får ett nej. Fråga varför kunden är tveksam. Lös kundens funderingar och be om ordern igen. Får du nej även då gör upprepar du detta en gång till.

Det är inte att tjata. Det betyder istället att du är en seriös affärsman eller affärskvinna som vill hjälpa dina kunder att få det lite bättre.

Glöm inte detta. För att du ska få ett starkt JA av en kund, måste du ofta få ett par nej först. Därför är det bra att kunden säger nej.

Massor av säljtips och mer info om mig och mina böcker hittar du på www.soderpalm.se.