Challengerföretagets humla-attityd – när man inte vet att det är omöjligt

Claes Knutson

Publicerades: 12 november, 2013

Du har säkert hört historien om humlan.

Enligt myten har humlan, som i förhållande till andra insekter är stor och klumpig, egentligen så dåliga aerodynamiska egenskaper att den inte borde kunna flyga.

Men det vet inte humlan om, så den flyger ändå!

Nu är väl historien om humlan bara just en myt.

Men det hindrar inte att humlans attityd i historien faktiskt har något att lära dig som driver ett företag som vill utmana världen. Det som jag har valt att kalla för challengerföretag.

I ett challengerföretag måste alla i företaget faktiskt tro på att ni kommer att nå era mål, trots att ingen annan tidigare har gjort vad ni tänker göra i företaget!

En bild som kommer för mig är när jag arbetade på Scandic Hotels och vi lanserade en ny typ av betalning för hotellnätter, en bonuscheck. Om man på samma gång och i förskott betalade för tio övernattningar, fick man två ytterligare hotellnätter på köpet.

Bonuscheckarna fungerade alldeles utmärkt att sälja i Sverige och blev en formidabel succé.

Men i Norge förklarade säljarna att det inte skulle vara möjligt att sälja den typen av produkter där. Man hänvisade bland annat till att antalet Scandichotell i Norge var betydligt mindre än i Sverige, och därmed den geografiska täckningen sämre.

I norra Tyskland hade Scandic ännu sämre täckning än i Norge. Där hade vi nämligen bara ett enda hotell.

Trots det gick bonuschecken alldeles utmärkt att sälja. Säljaren i Lübeck lyckades i själva verket få en fantastisk snurr på försäljningen! Bara för att ingen hade talat om för honom att det var omöjligt …

Jag känner igen mig.

Många är de gånger jag tänkt ”men hur svårt kan det vara?”, och satt igång full av energi. Ibland lyckas det, och ibland är det lite svårare. Men summa summarum jag får mer gjort.

Alltså: Vet man inte om att det är omöjligt, kan det mycket väl vara möjligt.