Bli lite naiv

Att vara Naiv är en viktig egenskap för att lyckas som entreprenör tror jag. De mest framgångsrika entreprenörer jag känner har alla en stor dos av den egenskapen.

Det är säkert inte första gången du har hört någon säga ”Hade jag vetat vad jag gett mig in på hade jag aldrig vågat sätta igång”. Fast de allra flesta som säger det tror jag gör det skakandes på huvudet med ett belåtet leende. För egen del har min inställning inneburit att jag gått på många minor nu under mina första år som entreprenör. Men jag har Snorisarna att tacka för mina närmsta vänner och den förhöjda självkänsla och självförtroende som kommit till följd av de hinder jag tagit mig förbi.

Ett citat som inspirerar mig lyder ”Good judgment comes from experience. Experience comes from bad judgment” De hinder som vi möter i vårt företagande är alltså nödvändiga för att vi ska bli bättre på affärer. Så försök att inte tänka för mycket på vad som kan gå fel, då riskerar du att aldrig starta och gå miste om allt det häftiga med vad det innebär att driva eget företag.

Nu har jag till exempel lärt mig att i Kina stänger staten av strömmen ibland för att balansera mot energimål vilket slår mot fabriker och leder till produktionsstopp. Detta har vi fått erfara några mil norr om Hong Kong där Snorisarna tillverkas. Tillsammans med en försenad materialleverans har det inneburit en oväntad försening som vi tyvärr inte kunnat förutse. Det positiva är att vi kan lära av det som hänt, och förebygga eventuella framtida förseningar genom en ökad förståelse och bättre tidsplanering. Vi har helt enkelt blivit lite mer erfarna och kunniga.

Här är en bild på mig i mitt nya kontor i Entreprenörskyrkan. Kom gärna och hälsa på!


Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev