Bitch, hora och slyna

Lisbet Olofsson

Publicerades: 29 oktober, 2009

Jag har funderat hårt på man använder orden bitch, hora och slyna. Vad jag förstår efter att ha lyssnat av några som går i grundskolan samt några andra som går i gymnasieskolan så förekommer dessa ord i nedvärderande, förnedrande och i negativ bemärkelse. Jag har även märkt att dessa ord används av vuxna kvinnor till andra i samma nedvärderande stil.

Nu finns det även en lite mer nyanserad och snällare innebörd av ordet bitch som mer och mer verkar tona ut men det har haft en hög status för att vara en kvinna, självständig med kontroll över sitt liv och sin egen ekonomi.

Vad jag har funderat över är just varför kvinnor använder det mot andra. Har själva innebörden av orden förlorat sin betydelse? Uppenbarligen så är det fortfarande skällsord eftersom de mest uttalas i sammanhang där man är arg, missnöjd, sårad eller på att annat sätt emotionellt upprörd över andra. Men när de används i positiv anda hur tänker man då? Varför kallar man varandra för hora eller slyna i sammanhang där man positivt bryr sig om den andre?

Jag får inte riktigt ihop allt detta för hur ska man kunna lära barn & ungdomar att kommunicera med varandra på ett bra sätt när nyansen mellan innebörden svajar betänkligt i olika sammanhang. När orden används i vardagligt tal, haglar över unga
människor som alla andra vanliga svordomar.

Har innebörden av orden slyna och hora försvunnit eller är det mina fördomar om hur man är som SLYNA och som HORA som gör att jag inte tycker att det är VACKRA ord att kalla varandra.

Eller har jag blitt GAMMAL!!!
 

På tal om något helt annat – Se mig på SVT

Ett lyckat marknadsföringtrick som utan en baktanke slog bra på marknaden. Det var upp ett gäng från Stockholm och gjorde några klipp på mig och Car-b-q.  Det skulle sändas i Agenda och man var här en hel dag. Tanken var att Agenda skulle visa runt 20 minuter om det nya sättat att ge ut böcker.

Det konstiga är attt detta började som ett ”roligt” biprojekt, nytt sätt att marknadsföra mig men slutar med att det är mitt starkaste varumärke idag.

En massa budget från våra politiker kom emellan så det blev inget Agenda utan sändes igår iGomorgon Sverige.
De klippte ned det rejält men blev rätt kul i alla fall.

SE här – tid 5.05 in i programmet
(Denna video finns tillgänglig t.o.m. tis 3 nov)

Car-b-q

Lisbet
HälsoZam