Så hanterar du aktiviteter i sociala medier – verktygen som hjälper dig

Fredrik Rosén

Publicerades: 10 december, 2014

Försäljning har på ett tydligt sätt förändrats i den digitala tidsåldern. Numera önskar kunderna idéer på hur de kan utveckla sin verksamhet och då inte bara en lösning för de utmaningar som de står inför idag utan även i ett längre perspektiv. Dagens säljare måste omvandla sitt beroende av att köparen initierar en köpprocess, till att säljaren själv initierar köpprocessen. För att klara detta behöver säljaren hantera en mängd olika moment.

Säljaren skall alltså löpande sälja, administrera, fakturera, leverera etc. och dessutom omvärldbevaka befintliga kunder, potentiella kunder, konkurrenter etc. Till detta kommer att säljaren löpande skall kompetensutveckla sig för att möta den moderna köparen krav. På toppen av detta skall det göras lite inlägg på Twitter, LinkedIn, Facebook etc.

Hur är det möjligt att hinna med allt detta?

Jo det är möjligt, visst det är en mängd olika uppgifter som skall hanteras men det som här krävs är att ha ett systematiserat sätt att arbeta och bra verktyg som underlättar arbetet.

Det finns idag en mängd olika verktyg som hjälper oss att hantera och bevaka aktiviteter i sociala kanaler. De olika verktygens funktionalitet kan variera så det handlar om att hitta det verktyg som passar just dig. Gå gärna in på denna länk för att läsa om några verktyg, http://www.ghosttweeting.com/social-media-tools/#.VIWvqzXqORg.twitter finns även ett svenskt alternativ www.feedkit.com som jag tycker är intressant. Alla de verktyg som ni hittar på dessa två länkar har en fri testperiod, så det är bara att prova er fram.

Det går idag att förenkla kommunikationen i digitala kanaler genom att exempelvis ha en samlad publicering till flera kanaler. Ett budskap kan på en gång spridas till både sociala kanaler så som Facebook, LinkedIn, Twitter etc. samt till hemsidan och i nyhetsbrev. Vid varje publicering kan man idag välja till vilka kanaler informationen ska skickas. Varje publicering kan även schemaläggas för att publiceras vid en specifik tidpunkt. Om så önskas kan du vid ett och samma tillfälle göra alla veckans inlägg.

De inlägg och kommentarer som skrivs direkt till ert företag via t.ex. er Twitter-sida eller Facebook-sida kan hanteras och ordnas av dessa verktyg.

Fördelen med att använda ett verktyg likt de som finns i länkarna ovan är att du får en tydlig och organiserad överblick av all kommunikation till företaget via sociala medier.

Funktionaliteten mellan verktygen kan variera med de flesta har förmågan att söka av alla publika delar av sociala medier och leta efter nyckelord som ni vill bevaka. Exempel på nyckelord kan vara företagets namn, produkter och varumärken, men kan även vara generella fraser.

En viktig del i arbetet med social selling är att studera statistiken och anpassa strategin efter den. Den statistik man kan få ut varierar och beroende på din verksamhet så anpassar man det. T.ex. kan man mäta hur många personer som totalt läst eller kommenterat ett visst inlägg oavsett vilken social kanal det spreds i. I vissa av dessa verktyg kan man med hjälp av statistik få ut värdefull information som t.ex. vilken tid på dygnet är det bäst att publicera olika typer av budskap, eller vilka nyckelord i inlägg som genererar mest respons.

Till sist. Vilket verktyg skall jag välja?

Jag har själv använt några av dessa verktyg och de flesta verktyg är bra. Det finns små skillnader och mitt råd är att prova dig fram och välj det som känns bra att använda.

Om ni har några funderingar kring dessa verktyg så skicka ett mail eller slå en signal så löser vi det.

Lycka till!