Bästa SEO-tipsen: Så hamnar du överst i Google

Lyckas med sökmotoroptimering

När det gäller att lyckas med digital marknadsföring och hitta nya kunder via webben är sökordsoptimering något av det viktigaste du kan satsa på.

Det handlar om att hamna högst upp i Google när kunden söker efter det du kan hjälpa till med.

Det är lättare än du tror! Till din hjälp finns det massor av tips. Här har jag sållat ut det viktigaste till en grundkurs för att lyckas med sökmotoroptimering:

 

Steg 1. Välj rätt sökord

 

Det är svårt att bli bäst på allt. För att nå högst upp i sökresultatet är första steget att välja vid vilka sökningar. Satsa på några sökord eller fraser.

Det kan vara både enstaka eller flera ord, eller hela sökfraser, fler och fler sökningar på Google görs i form av en fråga. Har du en webbshop för skor kan det till exempel vara ”skor”, ”skor online” eller ”Var hittar jag billiga skor online?”.

Här är mina bästa tips för att välja rätt:

1. Utgå från kunderna
Tänk igenom vilka dina kunder är. Vad skulle just de skriva i Googles sökfält när de letar efter svar där dina tjänster kan hjälpa dem? Varför inte fråga befintliga kunder vad de skulle söka på?

2. Väg in konkurrensen
Försök välja ord som många söker på men där inte de allra största företagen med mest muskler försöker vinna samma ord.

3. Använd Googles verktyg
Gissa inte bara. Google har flera bra verktyg där du kan hitta vad som är populärt att söka på.

Google Trends listas populära sökningar. Du kan också skriva in sökord och se hur populära de är, jämföra med andra sökfraser och få förslag på liknande söktermer – för att kunna välja det som flest söker på. Obs: siffrorna är inte antal sökningar utan ett tal för att visa popularitet jämfört med andra liknande sökningar.

Du kan även hitta sökord med hjälp av Googles annonsverktyg Adwords. Vill du inte annonsera så behöver du inte fullfölja registreringen. Börja skapa ett konto och skriv under ”sökord” in dina, då ser du hur många sökningar som görs på dem och kan klicka på knappen ”mer liknande” som dyker upp om du för musen över sökordet för att få förslag på andra liknande sökord. Har du redan ett konto kan du välja ”sökordsplaneraren” under ”verktyg” i menyn.

 

Steg 2. Anpassa ditt innehåll

 

När du har valt just dina sökord gäller det att göra allt för att Google ska förknippa din sida med dem. Skapa därför innehåll kring dina sökord. För att lyckas med din sökordsoptimering tänk på följande tips:

1. Jobba aktivt med texterna
Använd sökorden i rubrik och ingress på alla undersidor. Självklart ska orden även ingå i brödtexten, mycket, ju högre upp i texten desto viktigare.

Se dock upp så att du inte använder sökorden FÖR mycket. Då kan Google tolka din sajt som en nonsens-sida som bara försöker locka trafik och du åker ner i sökresultaten. En tumregel är att ditt innehåll ska kännas naturligt och intressant. Vilket givetvis också är viktigt för dina besökare.

2. … och glöm inte dina bilder!
Döp även dina bilder till relevant sökord. Detta snappas upp av Google – och du kan få träffar även i Googles bildsök. Har du möjlighet att skriva in en alt-text för varje bild i ditt CMS-system så skriv in dina sökord även här.

 

Steg 3. Få besök och länkar från andra

 

Det viktigaste för Google är att leverera bra och relevanta sökresultat, det är hela deras affärsidé. Därför prioriteras sajter som Google bedömer att andra verkar tycka är bra. Det vill säga sajter med många besökare som stannar länge, och som många tipsar om genom att länka till. Därför är den här delen jätteviktig:

1. Se till att få mycket besök till sidan
Be släkt och vänner besöka sidan. Länka till den så ofta som möjligt, till exempel från pressmeddelanden och i botten av alla mejl. Gör inte missen att du exempelvis gör en film, lägger upp den på youtube och länkar dit – utan infoga allt innehåll på din sajt och länka till det där.

2. Be andra länka till din sajt
Be vänner, samarbetspartners eller kunder länka till dig, kanske i utbyte för en länk tillbaka? Eller dela med dig av intressanta tips inom ditt område och låt andra få lägga upp delar av innehållet med en länk till dig.

3. Dela din sajt i sociala medier
Att dela din sajt på sociala medier (glöm inte Google+ som Google av förklarliga skäl prioriterar!) har blivit oerhört viktigt. Dels kan det ge besök, dels räknas det som flera länkar till din sajt. Dessutom blir även inläggen i sociala medier träffar i sökresultatet, som folk kan klicka in på och sedan vidare till dig…

4. Få besökare att dela
Få även andra att dela din sajt i sociala medier, med hjälp av ”dela”-knappar. Addthis är ett gratisverktyg för detta där du också får statistik över hur mycket ditt innehåll delas.

5. Se över din länkstruktur
Länkar till en sida ger den alltså högre ranking, det gäller även mellan sidor på din sajt. Satsar du extra mycket krut på en sida se till att den länkar till alla undersidor som också ska dyka upp för samma sökord – så smittas de av huvudsidans SEO-boost. Och omvänt, se till att ha länkar till din huvudsida på alla undersidor så ökar SEO:n för den.

 

Steg 4. Se över det tekniska

 

Även hur din sajt är byggd tekniskt är viktigt för din ranking. Här är några saker du kan göra:

1. Använd Google webmaster tools
Registrera dig och ladda upp en sajtkarta i Googles webmaster tools, se om du får felmeddelanden eller förslag där som du kan åtgärda.

2. Mobilanpassa sajten
Se till att din sajt är mobilanpassad, annars kan den ranka sämre vid sökningar från mobiltelefoner. Läs mer här.

3. Se till att sidan är snabb
En sajt som tar lång tid att ladda in kommer Google välja att visa längre ner i sökresultatet. Så se till att du till exempel inte har för stora bilder och ställ krav på dina tekniska leverantörer.

 

Steg 5. Följ upp – och skruva vidare

 

För att veta om dina ansträngningar gör nytta eller om du behöver byta ord eller skruva vidare på texter måste du följa upp dina sökningar statistiskt. Det gör du med fördel i Googles statistikverktyg analyticsLäs min grundkurs till Google analytics här.

Under fliken ”förvärv” i Google analytics välj ”all trafik” -> ”kanaler” -> ”organic search” så kan du under ”sökord” se vilka sökord som ger mest trafik och under ”källa” vilken sökmotor. Använder du Google webmaster tools har du tillgång till dem i Google analytics under fliken ”förvärv” -> ”sökmotoroptimering”.

 

Steg 6. Komplettera eventuellt med adwords

 

Kanske vill du även lägga lite budget på att annonsera vid sökresultatet i Google? Läs mer om hur du lyckas med det här.

 

Jag hoppas du har fått smak på sökordsoptimering och hittat något tips du kan dra nytta av. Fler tips kommer framöver, och har du frågor så ställ dem gärna som en kommentar! Vill du ha mejl när jag uppdaterar bloggen? Mejla ebba.arnborg@gmail.com.


Nyhetsbrev