Barbros pressrelease öppnade en ny marknad för hennes innovation

PR behöver inte vara jättesvårt. När Barbro Holmström skickade en pressrelease om sin innovation Rivröret öppnade sig en helt ny marknad: Båtägare i Norge.

Rivröret på Husbil och Husvagns webb den 22 juli 2014.
Rivröret på Husbil och Husvagns webb den 22 juli 2014.
Rivröret i Byggkontakt den 22 juli 2014.
Rivröret i Byggkontakt den 22 juli 2014.

 

– Det var en stor norsk båttidning som nappade på pressreleasen och skrev en artikel. Sen dess rasar det in beställningar från Norge, säger hon.

Flera svenska tidningar nappade också på utskicket, som gjordes i början av sommaren.

– Jätteroligt, det har varit bra fart på beställningarna sen dess, säger Barbro Holmström.

Barbro Holmström, innovatör.
Barbro Holmström, innovatör.

Tidigare har hon jobbat en del med så kallad gerillamarknadsföring.

– Jag har lappat bilar på parkeringar vid stora evenemang. Det har gett ganska bra effekt, men inte så bra som pressreleasen.

Annonserat har Barbro bara gjort en gång.

– Jag tror inte på annonser. De har bara en kortsiktig effekt, sen måste man betala för en ny annons, säger hon.

Rivröret är en smart hushållspappershållare, i form av ett litet aluminiumrör med taggar i ena änden och en krage i den andra. Röret sätts in i ett hål i botten av ett underskåp, hushållspappersrulle av typen Torky ställs inuti skåpet och pappret dras ut genom röret. Sparar plats i köket och gör det snyggare.

– Plus att man kan dra av pappret med en hand, säger Barbro.

Vad som blir nästa steg i marknadsföringen av Rivröret har hon inte bestämt än:

– Vi får se. Just nu har jag fullt upp.

Bild pressrelease
Rivrörets Pressrelease, utskickad i juli 2014, till utvalda journalister och medier i Sverige, Norge och Danmark.
(Denna text har också publicerats på prkiosken.se)

Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev