Bara 20 procent av din omgivning förstår vad du säger

Camilla Björkman

Publicerades: 5 juni, 2015

Förra veckan var jag på del två i Women Up, den ledarskapsutbildning för kvinnor jag har turen att få gå. Ett fantastiskt program med många häftiga deltagare.

En viktig del i programmet handlar om att hitta kärnan i sitt ledarskap och kunna förmedla det man vill uppnå till andra.

Något en entreprenör i allra högsta grad måste kunna göra. Därför ska vi nu göra en snabb övning på dig som vi fick göra på utbildningen:

Du har 100 procent att fördela på följande fem delar:

  • Företaget.
  • Kunderna.
  • Teamet.
  • Samhället.
  • Din egen personliga utveckling.

Den del du tycker är viktigast får högst procent, och den du tycker är minst viktig får lägst procent. Du får inte fördela det jämt med 20 procent på vardera utan du måste uppskatta vilken/vilka av de fem delarna du tycker är viktigast. Om du till exempel tycker att teamet är viktigast kanske du sätter 30 procent där, och sen kommer företaget och då sätter du 25 procent där – och så vidare. Tänk inte så mycket utan gå på känslan.

Hur ser ditt resultat ut?

Vilken del skattade du högst?

På utbildningen fick vi gå och ställa oss i grupper med de som skattat samma del högst som vi själva. Jag ställde mig med de som valt ”samhället” främst, eftersom Driva Egets kärnbudskap är att det ska vara enklare, roligare och mer lönsamt att starta och driva företag i Sverige – och det är ju i allra högsta grad samhällsförändrande.

Det intressanta var att det blev fem grupper som var nästan exakt lika stora. Vår kursledare berättade att det alltid blir så (förutom när de hade en grupp miljövetare, då valde alla ”samhället”).

Och sen sa hon nästa tankeväckare: om bara 20 procent tycker att ”vår” punkt är viktigast, innebär det ju att 80 procent tycker att något annat är viktigare.

Med andra ord: jag kan inte bara springa runt och predika om hur Driva Eget ska förändra samhället om jag vill få med mig andra människor – då måste jag anpassa budskapet till vad de går i gång på. Säg att en av mina kollegor tycker att teamet är det viktigaste, då kanske jag snarare ska trycka på hur vi som team ska kämpa tillsammans för att uppnå detta och hur kul vi ska ha. Och om någon annan mest tänker på sin personliga utveckling – då måste jag anpassa mig till det. Och så vidare.

Hur kan du anpassa din ledarskapsvision till andra människor, så att budskapet verkligen går hem?

Med den frågan önskar jag dig en trevlig helg!

LÄS MER: 3 frågor alla växande företag måste ställa sig.