Autodeduct – finare än så blir det inte

Jag har gått fyra eftergymnasiala utbildningar: Desktop Publishing som blev min första kontakt med desktopdatorernas värld. En multimediautbildning som gav mig en insikt i vart vi var på väg med webben. En manusutbildning som gav mig dramaturgiska kunskaper och en projektledarutbildning som egentligen inte gav så mycket alls.

Jag sa upp mig från mitt jobb som säljare i juni. Under den här hösten har jag skapat 6 webbplattformar från att ha skapat 0 de senaste tio åren. Dessa sex siter är färdigställda men ännu ej officiellt lanserade (några av dem finns länkade på min hemsida). Tidigt 2016 kommer de se dagens ljus och de inriktar sig på nöje och på att ge företag fler kunder. För att bygga dessa plattformar har jag arbetat i ett verktyg som kallas Joomla. Joomla låter dig bygga en avancerad webbplats med många interaktiva funktioner under ganska fria tyglar. Lär du dig en del kodning kan du själv öppna upp för större förändringar. Det är dock inget du lär dig på en dag.

Så hur går man från 0 byggda sidor till 6 byggda sidor på tre månader? För det första har jag alltså sagt upp mig från mitt arbete och ägnar nu min tid åt att förverkliga idéer jag tror på. För det andra satsar jag upp mot 10-12 timmar per dag och även delar av helgen. För det tredje har jag en förstående familj. Men inget av det här hade fungerat om jag inte försökt lära mig hur Joomla fungerar.

Låt oss också kort backa tiden fem år innan allt det här svamlet når konsensus. För fem år sedan fick jag för mig att ägna ledig tid åt att konstruera ett spel. Spelet skulle bli ett så kallat rollspel där man iklär sig en roll i en given värld och ger sig ut på äventyr. Under tre år arbetade jag fram regler för spelet. För att se hur bra reglerna funkar så måste man simulera dem i spel. Att själv sitta med tärningar och bokföra resultat tar för lång tid medan en dator kan lösa det på en bråkdel av en sekund. Därför lärde jag mig att koda Visual Basic för Excel. Basic kunde jag sedan tonåren och det här var en mycket bättre version är den jag använde på 80-talet.

Resultatet av allt mitt slit (där jag dessutom lärde mig hur man bygger spännande världar att äventyra i – tro inte att det bara är att skriva om länders geografi och historia) blev att ett förlag ville ge ut spelet, att en illustratör jobbade gratis åt mig (!!!) och att det faktiskt fick bra recensioner. Jag hade under dessa tre år skapat en regelmotor, lärt mig Visual Basic och skapat en spelvärld.

Så vad är det jag vill ha sagt? Jo! Då jag träffar affärspartners eller arbetsgivare som frågar mig om vad jag gjort tidigare så svarar jag bland annat detta. Vad som blir så tydligt är att de sällan förstår vilken kapacitet som de faktiskt har möjlighet att samarbeta med. I de olika processerna ovan så lärde jag nämligen mig allt själv. Jag har inga fancy universitetsutbildningar eller högskolor bakom mig. Jag har ingen gamedesigner-utbildning. Vad jag har är blod, svett och tårar skrivet i mitt slit att lära mig saker för att skapa en bra produkt. I dessa handlingar ligger motivation, villighet att lära, envishet, kreativitet och förmågan att forma något som andra kan använda. Det kallas autodeduct och anses inte vara det mest glänsande myntet i börsen vilket jag tycker är mycket märkligt.

Ni är många därute som är just autodeduct inom massor med områden. Tack vare ert slit har ni nu nått dit ni har nått. Autodeduct kräver mod, nyfikenhet och vilja – allt sådant som kännetecknar en entreprenör. Det ni lärt er på egen hand målar en bild av ert entreprenörskap som jag önskar att fler tog på allvar. Var stolta över det ni åstadkommit med det ni lärt er på egen hand. Det är fantastiskt att ni orkat ta er tiden och lyckats erövra nya områden. Låt andra förstå det. I min värld smäller det högre än en skolad utbildning. Ni har avsatt er egen tid, ordnat med försörjning under den tiden, lärt er något utan professionell hjälp bara genom er egen vilja och riskerat. Och det har ni gjort för att ni tror på en ide som är er egen. Nästa gång ni träffar en kund eller uppdragsgivare så förklara för dem varför ni är rätt person för dem. Beskriv just det som tagit er hit. För egen maskin. Med egen vilja. Viljan att lära för att skapa. Gör det face to face, i era nyhetsbrev eller på er webbplats. Men gör det! Det vi gör är det inte många som mäktar med. Därför ska du berätta det.

Niklas Gerholm – grundare av Small Solutions – smallsolutions.se


Nyhetsbrev