Att hitta en säljande kompanjon, del 1

Max Söderpalm

Publicerades: 13 maj, 2009

Det här inlägget är ett svar till Hanna Brodda som ställde en fråga på sin blogg här bredvid. Hon undrar hur man bär sig åt som liten företagare när man har en bra idé och behöver hitta och anställa en säljare. Som kanske till och med kan bli en framtida kompanjon.

Eftersom frågan är stor kommer jag dela upp svaren på ett par inlägg.

Till att börja med en lite besvärlig sanning. Du har en idé som du brinner för. Ofta brinner du så mycket att du kan tänka dig att berätta om idén dygnet runt, för så många som möjligt. Det gör att du är engagerad. Och där uppfyller du själv det viktigaste kravet för en person som ska lyckas som säljare. Engagemang.

Det engagemanget gör att oavsett vad du själv kallar dig, så är du den mest lämpade säljaren av alla för att sälja din idé och dina produkter eller tjänster.

Det viktigaste kravet när du letar en säljare till ditt lilla företag är att du hittar ett ärligt engagemang. Att personen går igång på dina idéer.

Jag brukar säga att först måste du visa vägen. Du måste visa för din säljare att din idé är säljbar, att den gör nytta för era kunder och att du har knäckt gåtan med hur ni ska gå ut och sälja.

Om din nya arbetskamrat själv ska leta lösningarna på alla frågor kommer det ta lång tid och det finns en risk att han eller hon aldrig kommer igång. Det har många förtvivlade småföretagare upptäckt.

Men lösningen är enkel. Du måste göra jobbet först. Det är du som till att börja med måste vara ditt egna företags stjärnsäljare. Sedan kan du börja fundera på att anställa.

I nästa inlägg kommer jag fortsätta den här tråden och ge fler svar.

Vi hörs!

Max