Att ha eget företag är en livsstil

Jag såg på nyheterna där Camilla Littorin och Maria Linde intervjuades om Företagarförbundets företagarundersökning. 8 av 10 företag som startas läggs ner inom ett år. Och många var förvånade att det var så mycket sälj som måste göras.

När jag startade Kommunikationsfabriken för drygt 5 år sedan var jag helt övertygad om att det krävdes mycket sälj. Och att det behövdes göras lite mordernare än tidigare. Därför är mitt visitkort synligt, litet och grönt. Många kommer ihåg det och det ger mig en hjälpande hand att få prata igen och återknyta till vad vi pratade om förut. ”Vi har träffats – jag känner igen ditt visitkort” är bra marknadsföring.

Annan marknadsföring är att skapa personliga kontaktnät. Förvånansvärt många lägger inte tid på det och har några tidigare kollegor i adressboken. Men på mina föreläsningar brukar jag ibland fråga hur många som har fått ett uppdrag av en tidigare kollega och det är nästan inga. Vad det beror på är förstås olika för olika företag. På en workshop hade vi detta som en del av dialogen och då kom det fram till att man vågade inte gå i god för någon annan. Tänk om de inte gör det de ska och så drabbar det mig….

Att sälja genom personliga kontaktnät är fantastiskt. Ta dig tid att förstå nätverksekonomin.

Kom och lär dig och inspireras, under april finns flera olika kurser och events.

Och om du är egen företagare, lycka till! Det är fantastiskt roligt och nervöst att driva eget.

Glad påsk, vi ses i vimlet, hälsar Katarina på www.komfab.se


Nyhetsbrev