Att checka in or not checka in

Redaktionen

Publicerades: 3 september, 2012

Att Checka in or not Checka in

Checka in tjänster – location marketing tjänster

Jag satt häromdagen på ett café inför ett möte och såg att i stort sett alla till 95 % sitter med sina smartphones eller IPADs oavsett om de är ensamma eller i sällskap.
Jag testade… och Checkade in via Foursquare och Facebook för att se vilka som jag ev känner som kan vara här…

Ingen ;-( är här men jag får lite roliga och mindre roliga tips och kommentarer om stället, maten, kaffet etc. Intressant – hoppas kaffekedjan läser detta och engagerar sina fans, för att på detta sätt få gratis marknadsundersökning från besökare är guld värt.
Men att ta detta med att folk faktiskt gratis och med glädje checkar in på ens företag, borde väl företagen utnyttja och använda bättre? Få företag i Sverige utnyttjar Checka In tjänsterna och belönar de som gör detta. HM och McDonalds gör det jämnt och det utnyttjar jag med glädje och det gör faktiskt att jag gärna t ex köper barnkläder där hellre än hos konkurrenten bredvid. Fast flera av dem är ju rätt kreativa och Sms:ar. ut rabattkuponger, alltid något!
▪ Checkat in via Facebook – Check
▪ Checkat in via Foursquare – Check!
▪ Skrivit på Twitter att jag bloggar om Check in tjänster – Check

Checka in kan du göra dels via Facebook och Foursquare på Internet, via deras appar i din telefon eller IPAD.

Hur lojal är jag inte mot detta kaffeställe – jag borde faktiskt bli belönad på något sätt, men tror inte att personalen på just detta ställe har någon som helst koll på detta!


Checkar många av dina vänner in på div. ställen? Och hur kan du som företagare använda det?

Jag som ser Check In tjänster som en rolig del i ett företags varumärkesbyggande och marknadsföring förvånas ibland över hur få företag som använder denna s.k ”location-marketing”.
När kursdeltagare eller kunder checkar in hos oss via t ex Foursquare på vårt kontor får de en liten överraskning, hur enkelt är inte det. Alla deras kontakter och vänner ser detta och vårt företagsnamn syns som ringar på vattnet hur långt bort som helst!

En del företag har valt att belöna de kunder som checkar in och berättar det för sina vänner. 

Så vad tror du – skapar det lojalitet och förstärkning av varumärket?
Om sedan företaget uppmanar de som checkat in att komma med förslag på förbättringar, idéer om nya produkter etc och skriva detta på statusraden på företags Facebook Sida eller tweeta, tror jag man får en mycket mer engagerad och lojal kundkrets eller hur?

Men detta flöde måste ju det vara någon som mäter och lyssnar/läser av? Och hur gör de det? Genom att använda ett effektivt verktyg som följer upp alla Inbound Marketing aktiviteter och SoMe buzzen kan detta skötas effektivt och bli ett av de bästa marknadsföringsverktygen.

Så vi ses i checka in-världen…