Analys av journalistisken, del 2

Dina mediciner är en sajt med nyheter och forum om läkemedelsbehandlingar och intresset och trafiksiffrorna visar att vi fyller ett behov. På branschseminariet Läkemedelskongressen förra veckan var det tema Sociala medier och Dina mediciner nämndes som en ny aktör på nätet av Johan Ronnestam, inte utan viss fruktan, men de har rätt. De som kommer till DM är de aktiva patienterna, de som inte bara hoppas på att få rätt medicin utskriven, utan ser till att få det. Mina läsare, eller medverkare som vi kallar dem, vill veta allt om sin sjukdom. En allmänläkare har inte en chans att hålla koll på alla de behandlingar som finns i världen, det måste man själv göra. I mötet med doktorn kommer frågorna upp, om det som man läst om på nätet, och doktorn får sin chans att komma med synpunkter eller läsa på mer. 

Del 2. Så här går journalistiken:

Det har gått två månader sedan Dina mediciner kom ut på nätet och besöksmässigt går det över all förväntan. Det är redan rätt målgrupp som kommer in på sidan. Sökorden på Google är de som jag hoppades på. Folk som kommer in kommenterar, röstar, är aktiva och klickar sig vidare. De andra länkarna på sidan är tydligen också intressanta, vilket visar att de kommit rätt. Vi når de står under en behandling, är sjuka eller är anhöriga till en sjuk person som letar efter information om en behandling. Första veckan nådde DM omkring 100 personer per dag. Nu två månader senare är det nära tio gånger fler besökare per dag. Det är förstås ingenting om man jämför med många modebloggare, men då är jag dels ärlig, sedan har jag undvikit all marknadsföring eftersom inte sajten är färdig. Inget att skryta med, även om jag gör det ändå nu.

Hela 85 procent av medverkarna kommer in via google och de tittar i snitt vidare på tre länkar. När allt fungerar som det ska kommer den andra siffran att öka och den första tror jag kommer att minska. Fler kommer att prenumerera på nyheter som rör den egna behandlingen och interaktiviteten förenklas.

Företagsmodellen är klassisk öga-räckvidd-annonsör. Journalistisken är något helt annat.

En vanlig dag på jobbet

En interaktiv sajt med angelägna nyheter är en dröm att få jobba med. Jag älskar varje dag. Det är en fantastisk kraft i att sitta och jobba, få en fråga i realtid, leta upp experten som kan svara och sedan publicera en artikel om ett ämne som en läsare tog upp samma förmiddag.

Jag som journalist behöver inte försöka använda min förmåga att värdera viktiga frågor alls. Istället ser jag mig som en administratör av frågor och svar, bestämma var jag ska publicera vad och hur, det är mitt uppdrag. Väljer bilder, gör jag fortfarande och lägger in länkar, men det är inte bara jag som gör det. Jag styr inte innehållet själv, utan gör det tillsammans med de som det berör, läsarna eller medverkarna som jag hellre vill kalla de som är inne på min sajt.

När en viktig forskningsrapport kommer upp i min google reader, översätter och distribuerar jag ut den och den når sedan de läsare som är intresserade av ämnet. Dina mediciner är uppbyggd så att den kan både nå en bred publik med startsidan, sedan blir varje medicinskt område en egen startsida och vi kan välja att nå få med en ovanligare behandling.

Samtidigt som jag pysslar på med journalistiken, kan människor mötas. Snart kommer min mitt nya forumsystem som ska göra det möjligt för folk att få umgås mer privat, att  nå de som har samma behandling som en själv. Eller någon som provar något nytt mot sin sjukdom, som du gärna vill se hur det fungerar. Man vill träffas helt enkelt.

Att få blogga om sin sjukdom, ger inte bara sjukdomen ett ansikte som man brukar säga, det ger personliga fördelar, visar en undersökning som Charlotta af Klercker och mediabyrån Mix public relations gjort. En person som bloggar känner att den gör nytta för andra, den får kraft och styrka av att dela med sig rent terapeutiskt  och den sjuka får mycket tillbaka i form av kontakter med andra i liknande situation. Tillsammans är vi starkare. Ensamma är vi så olyckliga.

Vi har en lång väg innan sajten fungerar som den ska, men vi är så på rätt väg.

Så här har vi det, jag och Jenny, min nya kollega, en vanlig dag på jobbet.

 

 


Nyhetsbrev