"After work" – 4 steg för utvärdering och snabbare sälj.

Ulla-Lisa Thordén

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 15 april, 2015

Hur har du fått dina bästa kunder? Gediget detektivarbete, rekommendation eller ren slump? Att utvärdera nedlagt arbete är nödvändigt för att dra slutsatser och göra mer av det som leder framåt och lägga ned det som inte har effekt. En självklarhet säger du, men jag är häpen över hur många ”omedvetna” företagare och säljare som det faktiskt finns.
Därför kommer nu en kort checklista som du kan gå igenom efter varje säljsamtal öga-mot-öga, för att kolla att du är på rätt väg:

1 Var det ”rätt” kund jag mötte? Kan vederbörande fatta beslut och har hen plånbok?

2 Är jag nöjd med själva samtalet – lyssnade jag och vad sade jag? Hann vi prata igenom väsentligheter?

3 Kom jag till en konkret överenskommelse med (den potentielle) kunden? Vad ska göras, av vem och när?

4 Vad är nästa steg – grönt ljus (gå vidare) eller rött ljus (lägg ned)? Vill jag själv göra affären eller säga nej?

Ett extra tips är att ta med en kollega på säljmöten och tillsammans gå igenom frågorna efteråt. Alla är fullt kapabla att utvärdera och ge tips ”after work”! Lycka till.

Ulla-Lisa Thordén
ulla-lisa@republic.se