7 steg för att integrera sociala media i företagets externa kommunikation

Redaktionen

Publicerades: 31 januari, 2012

Hej där
Det är mycket nu.. och januari som brukar vara en rätt lugn månad – men inte här inte… läser febrilt senaste nyheterna om multinationella företag som McDonalds, misslyckade Twitter kampanj.

Här tror man att de stora företagen har rätt resurser runt omkring sig för att ha en väl utarbetad Twitter Strategi – men icke…. För dig som inte läst detta – Jo McDonalds lanserade i förra veckan en Twitter kampanj där man bad föjare att tweeta in sina bästa McDonalds upplevelser. Det tog inte lång tid förrän följarna började tweeta in sina dåliga upplevelser, som ”jag fick en nagel i min hamburgare”, ”när jag slutade på McDonalds gick jag ner 25 kg” osv. Dvs. effekten blev helt motsatt och efter 24 timmar valde företaget att ta bort kampanjen! Lärdom – använd rätt sociala media för rätt budskap/dialog. Här fick det helt motsatt effekt!

Såg nylligen också en svensk myndighet som lade upp saker på Linkedin som inte alls följer det juridiska Användarvillkoret man förbinder sig att följa när man som fysisk person registrerar sig på LinkedIn. När jag tog kontakt med dem, fick jag till svar ”vi testar just nu att använda sociala media” och ”oj, nej vi har inte läst några villkor!! Ja vad säger man…

Idag tar jag med de sista två stegen i ”att komma igång med sociala media”

Steg 5: Optimera
Här kan det vara läge att ta extern hjälp eller gå en utbildning! Om ditt företag (du eller andra internt), har ont om tid och resurser, anlita en konsult som hjälper dig att integrera och optimera valda sociala mediekanaler i din verksamhet. Försäkra dig om att både du själv och konsulten verkligen förstår och kan – vad som menas med integrerad marknadsföring, vikten av att sätta konkreta mål och som kan hjälpa dig att integrera en plan som följer företagets övergripande affärsplan.

Anlita bara konsulter som verkligen kan bidra med kunskap och erfarenhet av att göra Affärs- och Marknadsplaner och kan sociala media. Vägra acceptera en lista med förslag på aktiviteter som inte är integrerade i den övergripande planen!
Optimering innebär också att du skapar marknadsföringsmöjligheter för besökare att hitta ditt företag på valda kanaler från webbplatsen, bloggen, webbshopen etc. Med det menar jag att lägga in sociala s.k plug-ins eller widgets, skapa en Företags Sida på Facebook, optimera din LinkedIn profil och inte minst integrera dessa kanaler med varandra.

Steg 6: Implementera
Nu är det dags att skapa aktiviteter och taktiker där sociala media inkluderas. Implementera social media in i företagets affärsplan med fokusering på att verkligen använda sociala media för att stödja dina affärsmål. Din affärsplan behöver kanske justeras allteftersom du hittar nya infallsvinklar och lär dig hur sociala media fungerar och resultaten du uppnår kort- och långsiktigt!

Gör en konkret handlingsplan över alla marknads- och försäljningsaktiviteter och lägg in hur sociala media kanalerna ska användas. Skapa en s.k. Posting Plan/Konversations Kalender där företaget beskriver vad och hur aktiviteter ska kommuniceras och hur och vem som ska göra det. Och sätt upp mätbara mål för varje aktivitet.

Steg 7: Mät och följ upp
Mät och följ upp varje aktivitet t ex kvartalsvis. Det är lättare att börja med några få aktiviteter där du integrerar sociala medier och mäta dem, för att se hur resultat blivit, om de givit önskat resultat etc. Så att du lär känna dina valda kanaler och kan utveckla dem eller addera fler kanaler.

Nästa blogginlägg kommer jag att börja prata om hur man bygger upp en Företags Sida på Facebook!

Annica