6 vanliga misstag på Facebook – och hur du undviker dem

Ebba Arnborg

Publicerades: 1 juni, 2015

Knappast någon har väl missat att sociala medier är ett väldigt bra sätt att nå ut till sina kunder idag. Till exempel finns hela 70 procent av Sveriges befolkning på Facebook, och ännu fler kan se din Facebooksida genom en sökning på Google.

Jag har nyligen flyttat och då jag är gravid bestämde jag mig för att anlita en flyttfirma. För mig var inte priset det absolut avgörande, utan att resultatet skulle bli bra.

För att hitta en firma gjorde jag som jag nästan alltid gör: Googlade. Flera Facebooksidor kom upp, och de avgjorde faktiskt mer än informationen på hemsidan.

Nedan berättar jag varför och listar några misstag som det gäller att undvika på Facebook.

1. Du bemöter inte kundkritik
Jag förstår att alla kunder inte alltid blir nöjda, och jag kan bara gå till mig själv för att inse att det säkert är vanligare att missnöjda kunder hör av sig än de som tycker resultatet blev bra. Men för mig som potentiell kund vill jag då se att eventuella klagomål hanteras på ett bra sätt.

Så hör någon av dina kunder av sig på Facebook med ett klagomål gäller: ignorera det inte, skyll inte ifrån dig utan bemöt kunden schysst och med erbjudande om kompensation men ta sedan diskussionen vidare över telefon (obs! DU ska ringa, inte be dem ringa din kundtjänst).

Kom ihåg också att öppna för dialoger med dina följare och kunder (även de nöjda) genom att ställa frågor och be om kommentarer.

2. Du slutade uppdatera 2013
Jag förstår också att det är svårt att hinna med sociala medier. Men om senaste uppdateringen är 2013 funderar jag som blivande kund på vad som hände sedan. Du behöver inte uppdatera ofta, men någon gång i månaden åtminstone.

3. Du är anonym
Det finns inga bilder på personer och inget inlägg är underskrivet med namn. Då undrar jag som kund vem som egentligen ligger bakom företaget och det sänker trovärdigheten. Satsa istället på bilder på dig själv och personalen, varför inte göra korta intervjuer med dina anställda (det räcker med några rader, till exempel: vem är du och vad är det bästa med att jobba här)?

Missa inte att fylla i all uppgifter under ”om”, tänk på att det här är ditt skyltfönster så gör det lätt för kunden få reda på all viktig information om ditt företag.

4. All information är (ofta ointressant) reklam
När du uppdaterar så måste du tänka utifrån kundens perspektiv (vad vill de läsa) och sluta tänka inifrån och ut (vad vill jag berätta). Undvik exempelvis att bara posta inlägg som ”köp min produkt” eller ”här är våra nya profilkläder” eller ”vår kund har gett ut en film som du kan se här”.

Satsa istället på sådant jag som kund är nyfiken på eller kan ha nytta av. Vill du sälja en produkt berätta något intressant om den istället för att bara skriva ”köp”. Visa på nyttan med den, väck kundens nyfikenhet. Då ökar chansen till försäljning.

Annat bra innehåll kan om du är en flyttfirma vara korta presentationer av dina anställda (vem kommer hem till mig?), konkreta flyttips, tips på vad man bör tänka på för att få ut så mycket som möjligt av sin flytthjälp, intervjuer med nöjda kunder, bakom kulisserna-bilder, viktig information som att ni är försenade just idag på grund av snöstorm (skriver jag medan solen strålar utanför fönstret) eller information om dig själv för att bygga bilden av dig och ditt varumärke som någon man kan lita på.

Posta gärna erbjudanden också, men varva med tips och varumärkesbyggande-inlägg.

5. Du missar att posta bilder
Text i all ära, men inlägg med bilder blir lästa i mycket högre utsträckning än de utan. De fångar ögat i Facebook-flödet. Dessutom väcker de känslor och engagemang. Och de visar vem du är, om du vågar synas på bild vill säga.

6. Du har ingen strategi och följer inte upp vad som fungerar
Den här punkten tänkte jag berätta mer om i ett kommande inlägg för det är ju egentligen här själva kärnan ligger. Du behöver tänka igenom varför du finns på Facebook (exempelvis bygga trovärdighet mot nya kunder) hur du ska uppnå det (se exempel ovan) vem som ska posta, när och hur ofta och inte minst hur du mäter detta så att du ser vad som fungerar (i just det här fallet exempelvis genom att vid bokning fråga om kunden sett er Facebooksida).

Bonuspunkt: Du finns inte på Facebook
Du kanske tycker att det här är en fuskig punkt så jag numrerar den inte. Självklart är det ett fullt rimligt ställningstagande att skippa Facebook. Men för just mig som kund innebär det att du väljs bort framför andra liknande leverantörer som har Facebook. Vågar du chansa?

Tillägg: Du anordnar en tävling som bryter mot reglerna
Jag fick en kommentar om att många företag ordnar tävlingar för att få fler följare, vilket är ett bra knep. Men! Många bryter både mot Lotterilagen och Facebooks regler. Se upp så att inte du är en av dem, i den här artikeln reder jag ut vad som gäller: Få fler följare i sociala medier med en tävling

Skriv gärna till mig på ebba.arnborg@gmail.com och berätta om ditt företag och vilken målsättning ni har med att finnas på Facebook, så kanske jag använder just dig som exempel på hur man kan skapa en bra strategi för detta.

Har du frågor om webbkommunikation (hemsidor, sociala medier, nyhetsbrev…) så mejla gärna dem också så kanske de blir grunden för nya inlägg.

Mejla också om du vill ha ett mejl från mig när jag uppdaterar den här bloggen.

Allt gott och se upp för snöstormar!