5 tips på hur du kommer ingång med Content Marketing

Redaktionen

Publicerades: 25 september, 2013

5 tips på hur du kommer igång med Content Marketing

1. Vad är Content marketing
Begreppet på alla Internetmarknadsförare just nu är Content Marketing (marknadsföring genom att bjuda på och sprida ett intressant innehåll), så jag tänkte reda ut vad begreppet innebär och hur du kan använda det i din sociala mediamarknadsföring. Det är en av de viktigaste marknadsföringstaktikerna inom Inbound marketing. Vilket handlar om att marknadsföra intressant, affärsnyttig (för mottagaren) och delbart innehåll och/eller information och kunskaper som just DITT FÖRETAG är bra på till för ditt företag viktiga målgrupper. Bildkälla: Photopin)

Genom att bjuda på mycket av sin kompetens, tips, råd, checklistor etc för målgruppen att ta del av, läsa, använda, testa gratis, ladda ner kostnadsfritt m.m håller man sitt varumärke aktuellt och samtidigt bygger företaget upp och förstärker sitt varumärke långsiktigt och gör dig och personal trovärdiga och kunniga.

Även om den som hittar ditt material inte är redo att ta ett köpbeslut just nu så kan det ”content” du/ni delar bidra till att deras köpbehov ökar och att det förtroende ni bygger bidrar till att de senare anlitar just er eller rekommenderar er till någon annan.

2. Var inte rädd för att bjuda på din kompetens
Innehållsmarknadsföring handlar om att bjuda på mycket av sin kunskap man har i sitt företag till en viss grad. Detta för att skapa intresse kring era tjänster och er kunskap. Att som besökare kunna ta del av och ladda ner affärsnyttigt material är mycket uppskattat och de företag som är duktiga på det – förstärker definitivt sitt varumärke och sticker ut bland andra konkurrenter som arbetar med mer traditionell marknadsföring.

3. En utmaning men rätt använt ger det konkreta resultat
Många frågor oss på Marketing vad vi menar med Innehålls marknadsföring och vill ha exempel på vad man kan skapa. Enligt en undersökning i USA är man inte ensam om att undra hur man ska komma igång, hur man ska hinna, vem som ska göra det i företaget eller att man inte har kunskap, eller budget att anlita någon firma att göra det. (Bildkälla– ContentMarketingInstitutet, USA)

4. Exempel på vad hur företag kan skapa ”innehåll inom content marketing

Whitepapers (e-blad eller e-böcker)
Whitepapers (vita papper) är en beskrivning av olika typer av instruktioner, checklistor, tips och råd som FranchiseArkitekt kan skapa och sprida via
• Webb
• sociala medier
• nyhetsbrev
• kurstillfällen

Whitepapers kan göras som:
• E-böcker
• Worddokument (PDF: er)
• Powerpoints (PDF: er)
• Filmer

Broschyrer etc
Man kan också dela t ex digitaliserade produktblad, kundcase, foldrar, kursprogram, inbjudningar m i ovan kanaler

Omvärldsbevakning mm
Genom att sprida egna aktuella pressinformationer, länka in andra för branschen, kunder, partners, följare etc intressanta artiklar, information om trender, mässor, branschnyheter etc och länka antingen direkt till företagets webbplats för att läsa mer alt länk till aktuell delning.

Polls
Man kan också göra enklare marknadsundersökningar, s.k polls via bl. a LinkedIns grupper som kan dela ut i sociala medier, webb och nyhetsbrev för att snabbt få en indikation på vad folk tycker i olika ämnen.

5. Dela och sprid i inbound marketingkanalerna
Nu börjar det viktigaste att dela detta i företagets inbound marketing kanaler – webb, sociala medier, blog, workflows. Detta om det görs rätt och gör att du kan fånga upp och konvertera intresserade prospekts till leads. Använd formulär och landningssidor på företagets webbplats så kan du fånga upp intressenter.

Vill du se mer hur det fungerar i praktiken besök gärna vår webbplats www.marketinghouse.se

Med vänliga hälsningar

Annica Thorberg