<![CDATA[]]>

Steg 2: Så testar du dig som företagare

Gustaf Brickman

Publicerades: 12 augusti, 2010

Nu kommer del 2 i Driva Egets starta-företag-guide, som handlar om dig som företagare. Det räcker inte bara att ha en bra idé. För att lyckas med ditt företag gäller det att du som företagare har rätt drivkraft.

– Det är klart det finns bättre och sämre idéer, men alla är tillräckligt bra för att en bra entreprenör ska kunna leva på den. Testa därför dig själv i kombination med idén, säger företagaren och före detta VDn för Iqube Johan Staël von Holstein.

För honom har framgång eller icke framgång aldrig varit en fråga om idén i sig.

– När mina idéer har misslyckats har det berott på mig, och brist på fokus. När jag lyckats är det för att jag gett mig in i det med all min kraft. Man måste bita ihop, och vara beredd att bita ihop länge.

Att helt krasst bedöma affärsidéer utan att titta på entreprenören bakom ger han inte mycket för.

– Det har förstört tusentals möjliga företag. Om någon hade kommit till mig för 20 år sedan och sagt att de ville börja sälja stavar som människor skulle använda när de var ute och promenerade, hade jag skrattat. Men titta nu, 20 miljoner stavpar senare.

Fyra sätt att testa dig själv i förhållande till din idé

1. Vet du tillräckligt mycket om det du håller på med, och tycker du att det är roligt? Då kan du lyckas.

2. Har du tillräckligt med tid, engagemang och fokus? Det kommer din affärsidé nämligen att kräva, oavsett hur den ser ut.

3. Har du tillräckligt med stöd hemifrån? Det kommer att bli många sena kvällar, och utan en familj som tror på dig kan det bli jobbigt att orka.

4. Är du lyhörd? Affärsidén får inte bli en ryggsäck som sinkar dig, därför gäller det att lyssna och anpassa idén efter vad kunderna vill ha.

Här kan du göra Driva Egets test om du passar som entreprenör. Klicka i svar på frågorna och få svar direkt.