<![CDATA[]]>

Så testar du din affärsidé

Gustaf Brickman

Publicerades: 17 januari, 2009

Att lyckas som företagare hänger lika minst mycket på dig som på affärsidén i sig. Här får du hjälp att testa din idé, och dig själv.

Varje ny företagare har ställt sig frågan – kommer det här verkligen att fungera? Riktigt säker kan du aldrig vara förrän du faktiskt prövar, men det finns flera sätt att testa din idé innan du gör stora investeringar eller säger upp dig från din anställning.

– Gå ut och möt dina potentiella kunder. Fråga dem om det du erbjuder är en bra produkt och om de skulle betala dig för att leverera den, säger Bengt Pålsson, rådgivare på Nyföretagarcentrum i Upplands Väsby.

Det är viktigt att du ställer rätt frågor när du gör din undersökning. Våga fråga hur mycket den produkt eller tjänst du kommer att erbjuda är värd för företaget.

Få säger ju nej till något som är gratis. Men för att du ska veta om det finns bäring i din idé behöver du veta vad dina kunder är villiga att betala.

Ett annat bra tips är att prata med intresseföreningar inom den bransch du ska ge dig in i.

Där kan du dels få reda på prisbilden för den vara eller tjänst du erbjuder, så att du vet hur mycket du behöver sälja för att gå runt. Dels kan du skapa dig en bild av hur konkurrenssituationen ser ut på marknaden.

Allra viktigast för att din idé ska bli framgångsrik är dock att du som företagare har rätt drivkraft, menar Bengt Pålsson. Det håller Johan Staël von Holstein med om. Han är serieentreprenören som har hjälpt nya företag att komma igång och gå med vinst snabbt.

– Det är klart det finns bättre och sämre idéer, men alla är tillräckligt bra för att en bra entreprenör ska kunna leva på den. Testa därför dig själv i kombination med idén.

För Johan Staël von Holstein har framgång eller icke framgång aldrig varit en fråga om idén i sig.

– När mina idéer har misslyckats har det berott på mig, och brist på fokus. När jag lyckats är det för att jag gett mig in i det med all min kraft. Man måste bita ihop, och vara beredd att bita ihop länge.

Att helt krasst bedöma affärsidéer utan att titta på entreprenören bakom ger han inte mycket för.

– Det har förstört tusentals möjliga företag. Om någon hade kommit till mig för 20 år sedan och sagt att de ville börja sälja stavar som människor skulle använda när de var ute och promenerade, hade jag skrattat. Men titta nu, 20 miljoner stavpar senare.

Fem sätt att testa din affärsidé

1. Fråga dina framtida kunder. Har de behov av den produkt du erbjuder?

2. Fråga om priset. För att kunna räkna på din idé måste du veta hur mycket dina kunder är beredda att betala för din produkt.

3. Hör med dina vänner och kontakter. Vad kan förbättras?

4. Prata med intresseföreningar. Ta reda på hur prisbilden ser ut, och hur hård konkurrens det är på marknaden.

5. Undersök andra företag i samma bransch. Hur går det för dem, och kan du göra det bättre?

Fyra sätt att testa dig själv i förhållande till din idé

1. Vet du tillräckligt mycket om det du håller på med, och tycker du att det är roligt? Då kan du lyckas.

2. Har du tillräckligt med tid, engagemang och fokus? Det kommer din affärsidé nämligen att kräva, oavsett hur den ser ut.

3. Har du tillräckligt med stöd hemifrån? Det kommer att bli många sena kvällar, och utan en familj som tror på dig kan det bli jobbigt att orka.

4. Är du lyhörd? Affärsidén får inte bli en ryggsäck som sinkar dig, därför gäller det att lyssna och anpassa idén efter vad kunderna vill ha.

Text uppdaterad 151015