Så gör du affär av din hobby

Så gör du affär av din hobby

Har du ett fritidsintresse  som du brinner för?  Här är råden som ökar dina chanser att lyckas om du gör ett företag av en hobby som exempelvis fotografering. 

För att en verksamhet ska räknas som företag (näringsverksamhet) och inte hobby ska den vara ”självständig, varaktig och ha vinstsyfte”. För en hobby får man inte göra förlustavdrag i deklarationen, men däremot spara en förlust för att kvitta mot inkomst ett senare år.

Läs också: “Bäst är att jobba med min hobby”

Det finns många fördelar att utnyttja för den som gör affär av en hobby:

1 Utnyttja din expertis. Om du har ett brinnande intresse och stora kunskaper i ett ämne så har du ett försprång när du startar. Utnyttja det. Om du kan tillräckligt mycket i ett ämne kanske du till och med kan utveckla nya produkter som andra med samma intresse vill köpa.

2 Hitta kunder. När du kan ett ämne vet du också var du ska hitta kunderna, kanske i en förening med anknytning till ämnet. Surfa också runt på internet och hitta nya kundgrupper.

3 Sälj med vinst.  Med rätt kontaktnät kan du ofta handla till lägre priser. Du känner till en marknad som andra inte känner till, och kan sedan sälja det för ett högre pris.  Många antiksamlare finansierar till exempel sitt samlande genom att köpa saker billigt och sälja dem dyrare.

4 Nöj dig med låg lön. Räkna aldrig med att ha samma inkomst om du går från anställd till ett företag kring ditt intresse. Vart glad om du får ihop tillräckligt för att överleva. Glöm också det där med 40-timmarsvecka. För att lyckas måste du jobba ständigt.  Men se upp så att inte ditt intresse slukar dig helt.

5 Pröva dig fram.  Om du är anställd behöver du inte säga upp dig för att pröva som egenföretagare. Du har rätt till sex månaders tjänstledighet om du inte konkurrerar med arbetsgivaren.

6 Tänk kommersiellt.  Det är lätt att tänka så mycket på att göra dig och kunderna glada att du glömmer att verksamheten måste gå med vinst. För att hitta lönsamhet måste du kanske bredda verksamheten och också sälja produkter som du inte gillar själv.

Läs mer: Ger din hobby inkomster?

Läs om skattegränsen  mellan hobby och företag.

Så gör du affär av din hobby
Hobbyn blev lönande affär

Modellflygaren som blev företagare

Gör som Ulf och Erik – gör hobbyn till en lönande affär. De kombinerade intresset för modellflyg och foto och började syssla med flygfotografering. Här är tipsen som kan göra ditt fritidsintresse lönande.

Det kan vara lättare än du tror att förvandla din hobby eller ditt fritidsintresse till ett lönsam företag. Här är en kort sammanfattning av en sjusidig artikel i decembernumret av Driva Eget.

Om du har ett brinnande intresse för något har du säkert också en massa kunskap som du kan dela med dig av. Utnyttja den.

Tänk efter hur du skulle kunna tjäna pengar på den erfarenhet du skaffat dig. Vad tror du andra med samma intresse skulle vilja köpa av dig, eller ha för hjälp av dig.

Börja försiktigt och pröva dig fram vid sidan av ditt fasta jobb. Om du sedan vill testa på riktigt har du alltid rätt att få sex månaders tjänstledighet från din anställning för att driva eget.

Ulf Grünbaum i Stockholm var intresserad modellflygplan. Så småningom började han fundera över om det fanns något sätt att få dra av de dyra plan han köpte.

Då kom han på att modellhelikoptrar kunde användas för flygfoto. Nu har han med kompisen Erik Hugoson startat helikopterfoto HB. Flygfoto, radiostyrt från marken till helikoptrarna, börjar nu bli en lönande verksamhet för dem. (Bilden ovan på de tvåp och en helikopter har han tagit från en annan helikopter).

Margareta Lundberg från Trångsund är ett annat exempel när en hobby blivit ett företag. För henne är det hennes vinintresse som gjort henne till en entusiastisk vinimportör för vinmärken som hon brinner för.

– Utnyttja din passion, din kunskap och dina kontakter. Då kan du kanske till slut leva på ditt fridsintresse som jag, säger hon.

För råd för hobbyföretagare.


Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev