<![CDATA[]]>

Få svenskar vill satsa i nya bolag

Camilla Björkman

Publicerades: 14 januari, 2013

Svenskarna drar sig för att satsa pengar i nystartade bolag, visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv. Bara sju procent av de tillfrågade skulle göra det helt säkert.

Svenskt Näringsliv släppte idag en ny rapport som undersökt svenskarnas vilja att investera i nya företag. Det är deppig läsning: bara fyra av tio kan tänka sig att köpa aktier i ett nystartat företag, men bara 7 procent kan helt säkert tänka sig det.

Demoskop har i undersökningen på uppdrag av Svenskt Näringsliv ställt 2 000 svenskar inför olika valsituationer.

De fick då fram att när människor ombeds att investera 50 000 kronor i nya företag med olika kombinationer av risk och avkastning, accepterar tre av fyra högst en risk på 5 procent att förlora pengarna. För att acceptera den risken har de ett krav på avkastning på 14 procent per år.

Det mest populära alternativet är 0 procent risk att förlora pengarna med en årlig avkastning på 3 procent.

För att acceptera högre risk ställer nästan alla höga avkastningskrav: med 25 procents risk att företaget går omkull kräver man i snitt en avkastning på 29 procent per år.

Svenskt Näringsliv drar av undersökningen slutsatsen att svenskar helst avstår risker. Men om de ändå skulle ta på sig samma risker som ett riskkapitalbolag så ställer de också avkastningskrav på samma nivå som flera av dessa bolag ställer i de bolag de investerar i, eller högre.

Män och höginkomsttagare är mest riskbenägna, visar rapporten. Man kunde också se ett fåtal ”riskälskare” bland högriskalternativen, det vill säga att de väljer höga risker även om avkastningen är låg.

En annan slutsats man kan dra av undersökningen är att svenskar inte tycks vara benägna att sänka sina avkastningskrav för företag som har en lokal anknytning eller miljöprofil. Det skulle man däremot kunna göra om företaget har en inriktning som investeraren säger sig vara särskilt intresserad av.