Anne Danell och hennes kompanjoner i Fliplife siktar mot nya mål.

Crowdfunding ska lyfta deras hälsosmycke

Samuel Karlsson

Publicerades: 7 februari, 2018

De kombinerar hälsa, livsstil och mode i ett armband för aktivitetsmätare. Nu drar Fliplife of Sweden igång en crowdfundingkampanj för att kunna ta bolaget till nästa nivå.

Bakom företaget står tre kvinnor med varierande bakgrund och stor erfarenhet av att driva företag. När de drog igång Fliplife of Sweden utgick de från sina egna behov och skapade ett aktivitetsarmband som de själva saknat på marknaden.

Fliplifes aktivitetsarmband.

– Vi är mitt i målgruppen och gillar både hälsa och mode. Med det här armbandet riktar vi in oss på den dagliga vardagsmotionen. I grunden är det en stegräknare men i en snyggare förpackning än ett vanligt gummiarmband, säger Anne Danell som är en av grundarna.

De smygstartade verksamheten i mitten av 2017. Nu har de fått igång produktionen och är redo att ta nästa steg.

LÄS OCKSÅ: Hennes tyger säljer slut på minuter

– Responsen har varit överväldigande och vi känner att vi har träffat helt rätt. Vi har bestämt oss för att vi ska satsa på det här på riktigt, fortsätter hon

I dagarna drar de igång en crowdfundingkampanj för att få in externt kapital och ta företaget till nästa nivå. För närvarande används en sensor från Fitbit i armbanden. Målsättningen är nu att utveckla en egen teknik och att ta fram en egen applikation där statistik från armbandet lagras.

– Vi har utvärderat olika alternativ och kom fram till att gräsrotsfinansiering med många små aktieägare passar bra för den här typen av konsumentprodukter. Våra aktieägare kan testa nya produkter och de blir också våra ambassadörer.

Kampanjen kommer genomföras på den svenska plattformen Foundedbyme och målsättningen är att ta in 1,5 miljoner kronor. Vilket motsvarar 20 procent av aktierna i bolaget.

LÄS OCKSÅ: Homeparty blev imperium för sexleksaker

– Det är både sporrande och utmanade att ta in många mindre aktieägare. Nu är det upp till oss att leverera det vi lovat.

En milstolpe som gänget bakom Fliplife satt upp för företaget är 30 000 sålda armband för 12 miljoner kronor om två år.

– Vi har en fördel som är flera grundare. Vi har olika strategiska nätverk som vi kan dra nytta av i det gemensamma bolaget. Vi kan enkelt testa nya produkter och idéer mot olika fokusgrupper som är mitt i målgruppen.

Utvecklingen inom det här området går enormt snabbt och det finns en mängd armband på marknaden som fokuserar på prestation. Här väljer Fliplife of Sweden en liten annan utgångspunkt.

– Vi vill förmedla mer känsla än teknik. Vår primära målgrupp är kvinnor. Det här ska vara ett livsstilsmärke som kombinerar mode och hälsa, avslutar Anne Danell.