<![CDATA[]]>

Skriv ett bra debattinlägg – här är PR-expertens guide

Camilla Björkman

Publicerades: 29 januari, 2015

Gör som samhällsdebattörerna och ledarskribenterna – få ut ditt budskap till småföretagarna i en debattartikel. Här är PR-expertens råd för hur du får spinn på din text.

Det går inte en dag utan att man är inne på Facebook eller någon annan sociala medier-kanal och får en debattartikel länkad till sig i sitt flöde. Åsikter får helt enkelt spridning.

I Driva Eget har vi skrivit om hur småföretagare kan dra nytta av debattformen som ett sätt att marknadsföra sig. Råd som även andra företag kan dra nytt av – för att engagera småföretagare.

– En bra debattartikel ökar kännedomen för ditt företag och gör att ditt varumärke stärks, säger Bo G Andersson, tidigare redaktör på DN Debatt som numera jobbar med opinionsbildning på PR-byrån Westander, i en artikel i Driva Eget.

Hans bästa råd är att börja med mottagaren. Ställ dig frågan: Vem vill du debattera mot? Är det kommunen? Politikerna?

Sen gäller det att hitta en lämplig tidning att få in ditt debattinlägg i. Och ja, det är fortfarande med en papperstidning du ska börja, tycker Bo G Andersson:

– När tidningen sedan publicerar debattinlägget på sin sajt kan du sprida länken vidare i sociala medier. Tänk aldrig bara en kanal utan flera.

Så då är det bara att ringa redaktören? Inte än!

– Redaktören kommer att be om att få läsa texten. Då ska du helst kunna mejla den direkt.

Bäst är om du kan hitta en aktuell fråga att hänga upp din debattartikel på, till exempel en nyhetsartikel, riksdagsdebatt, undersökning eller en annan debattartikel. Kanske är det du själv som har gjort en enkät, eller så hittar du en rapport som ännu inte spridits.

– Försök hitta ett ämne som är allmängiltigt och som inte bara gäller dig och ditt företag. Sen kan du förstås använda dina egna erfarenheter för att illustrera problemet.

Ett sätt att göra frågan bredare är att skriva debattartikeln tillsammans med andra, till exempel en organisation. Eller varför inte med dina konkurrenter?

– Det blir ett överraskningsmoment för redaktören som kan öka chanserna att din debattartikel kommer med, säger Bo G Andersson.

När du väl sätter igång och skriver, lägg upp debattartikeln så här:

  • Beskriv problemet.
  • Beskriv hur du tycker att problemet ska lösas.
  • Rikta dig till mottagaren och kräv handling.

Något du ska undvika? Att göra reklam om ditt företag i debattinlägget.

– Det märker en redaktör av direkt, säger Bo G Andersson.

Här är tre debattinlägg på driva-eget.se:

Prata mer om entreprenörskapets baksida”.

Vårdutredningen en ökenvandring för småföretagare”.

Hårdare straff för konkurs än för mord”.