Starta egetHalva svenska folket vill bli egna företagare visar en ny undersökning. Fundera du också på det? Då får du hjälp här.

Drygt 1 200 personer i åldrn 16-65 år har intervjuats om sina drömmar och drivkrafter, hinder och förebilder för eget företagande i en undersökning som Nordea Private Banking låtit göra.

Yngre män är mest intresserade av att starta eget. I åldern 25-35 år är det hela 70 procent som kan tänka sig det. De branscher som lockar mest är för männen byggverksamhet, data och konsultverksamhet. För kvinnorna är det handel, hälsovård och konsultverksamhet. 45 procent av kvinnorna kan tänka sig att bli egenföretagare, bland männen är det något fler.

Stockholmare är de som i högsta grad drömmer om ett eget företag, 59 procent. Näst efter stockholmarna kommer norrlänningarna med 55 procent.

Den främsta drivkraften är frihet. Eget företagande anses modernt och utvecklande men samtidigt krävande.

- Begreppet frihet innebär inte nödvändigtvis att man vill jobba mindre, utan snarare att man kan jobba så mycket man vill men på egna villkor, konstaterar Ingela Gabrielsson, Nordeas privatekonom.

Här är de fyra viktigaste drivkrafterna för att bli sin egen ? pengar kommer först på fjärde plats:

  1. Att få ökad frihet.
  2. Att utveckla sig själv.
  3. Att förverkliga en idé.
  4. Att tjäna pengar.

De som tillfrågas tror att eget företagande är bättre för Sveriges ekonomi än för den egna. De kvinnliga företagare som tillfrågats svarar dock att det visat sig vara bättre för den egna ekonomin än vad man kan tro.

- Jag kan ana en trend mot ökat kvinnligt företagande. Det finns gott om idéer och stora behov och därmed också möjligheter till exempel inom många delar av tjänstesektorn, säger Ingela Gabrielsson.

Kvinnliga egenföretagare är mycket stolta, 76 procent, jämfört med de kvinnor som inte är egenföretagare, 48 procent.

Funderar du också på att bli egenföretagare. Missa då inte vår checklista om hur man gör och de andra artiklarna i ämnet i rutan till höger.