<![CDATA[Systrarna bakom Vass Kommunikation är båda ekonomer som valde att sadla om helt och istället jobba med det som de brinner för – marknadsföring och kommunikation. Foto: Tommy Jansson, www.tommyjansson.com]]>

Systrarna firar ett år som företagare – ger här sina bästa råd

Maja-Stina Skarstedt

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 13 maj, 2016

I dag firar kommunikationsbyrån Vass Kommunikation ett år som företag. Företaget drivs av två unga systrar, Helena och Johanna Engström, som här ger sina bästa tips till dig som också vill starta eget.

– Det är inte många som tror på mig när jag säger det här, men jag älskar att korrekturläsa. Det var startskottet för Vass Kommunikation, säger Helena Engström och fortsätter:
– Vi såg ett behov av professionellt skrivna texter, sedan växte det snabbt till att innefatta även sociala medier. Företag vill synliggöra sig men det saknas både tid och kunskap. Och vi kan hjälpa dem.

Under sitt första år som företagare har systrarna, 26 och 28 år, tagit in ytterligare förstärkning och de har omvandlat företaget från enskild firma till aktiebolag. De har också blivit invalda i styrelsen för Svenska pr-företagen.

De menar att den digitala utvecklingen håller på att förändra kommunikation- och marknadsföringsbranschen:
– Att kunna använda digitalisering för att generera affärsnytta är avgörande för företag i dag. Företag vill synliggöra sig där målgruppen finns, på internet. Vår uppgift är att frigöra tid åt våra kunder, tid som de kan lägga på det som de brinner för, säger Johanna Engström.

Här är deras fem bästa tips till nystartade företag:

1.     Våga

– Att starta eget är för många både modigt och skrämmande, men även utvecklande. Vi såg en lucka där vi behövdes. Längs vägen har vi lärt oss att ta vara på varje möjlighet som ges. Att säga ja till allt, oavsett om det känns läskigt eller svårt. För oss har det bland annat inneburit att hålla en presentation för en koncern som omsätter cirka 80 miljoner, som numera är en av våra största kunder.

Läs mer: 4 starta eget-rädslor – så tacklar du dem!

2.     Nätverka/bygg upp samarbeten

– Aktivitet i sociala medier och nätverkande skapar affärer. På det sättet har vi byggt upp en kundbas och tighta samarbeten. I början valde vi att lägga mycket tid på att besöka nätverk, mässor och att ha möten. Hög service och en personlig kontakt är viktig för oss. Ett tips är att skapa genuina samarbeten med andra företag som har samma grundvärderingar. Våra samarbeten med webbyrån The Generation och marknadsplattformen Ungapped har varit och är väldigt viktiga för oss.

3.     Ha en mentor

– Har du turen att få en mentor så ta den, oavsett om det är i din bransch eller en helt annan. Det ger ett stöd och en trygghet som är ovärderlig som nystartad. Det är viktigt att inse att man inte behöver kunna allting själv, det finns hjälp att få och människor som är villiga att hjälpa. Vi är stolta över att ha två mycket kompetenta mentorer som stöd.

4.     Synliggör ditt företag i digitala kanaler

– Hur ofta ska ni synas? Vad ska ni synas med? Hur når ni nya kunder? I vilka kanaler ska ni synas? Vi arbetar fram en genom­tänkt strategi för att se hur vi kan skapa mer affärsnytta genom sociala medier. Vi jobbar aktivt med sociala medier, nyhetsbrev och webben – åt oss själva samt våra kunder. Det finns stora möjligheter att nå ut till såväl befintliga som potentiella kunder, samarbetspartners och medarbetare via dina egna kanaler. Som nystartad är det extra viktigt att du synliggör ditt företag.

Läs mer: 6 tips: Så blir du viral på Facebook 

5.     Hårt jobb lönar sig

– Att starta eget kräver mycket jobb. Var beredd på att lägga fler timmar än en vanlig arbetsvecka, såväl under veckodagar som helger. Om det är något du brinner för kommer det att gå enklare. När vi ser tillbaka på vårt första år som egenföretagare är vi nöjda över varje helg som vi prioriterat bort annat för att slita hårt. Det lönar sig. Det är dock lätt att gå vilse i det hårda arbetet. Nu efter ett år har vi insett att vi behöver återhämtning för att kunna jobba effektivt och hålla den höga nivå som vi vill att Vass Kommunikation ska stå för.