Starta egetSka du starta eget, dra igång en webbshop eller få ordning på din marknadsföring. Då kan du använda dig av smarta kortlekar från Methodkit som hjälper dig att strukturera jobbet.

Vid en första anblick ser det ganska enkelt ut. En kortlek med 60 kort och en rubrik på varje. Men när vi tittar närmare på vad det står på korten blir det tydligare hur användbara de kan vara.

Methodkits affärsidé är att erbjuda verktyg som hjälper deras kunder att utveckla sina projekt och idéer. Med de olika rubrikerna på korten blir det lättare att få en överblick över arbetet. De skapar också en förutsättning för att få igång en grupprocess där man jobbar mot ett gemensamt mål.

I dag erbjuder Methodkit 33 olika kortlekar med 60-120 kort i varje med rubriker för olika ämnen. Företaget har funnits i fem år och kortlekarna har sålts till 67 olika länder.

– Vi började med en kortlek och första omgången trycket vi upp 24 stycken. Nu köper ofta kunden 24 kortlekar på en gång. De kan jobba med allt från stadsplanering i Ecuador till en medieinkubator i Estland, säger företagets grundare Ola Möller.

När en ny kortlek ska tas fram anlitar man olika experter på det aktuella området för att få så relevanta rubriker som möjligt.

– Det är många som hör av sig till oss och vill att vi ska utveckla nya kit. Vi fokuserar på ämnen där vi kan hjälpa företag att strukturera och planera sina projekt. Använder du ett av våra kit behöver du inte starta från noll, fortsätter Ola Möller.

Vi har tittat närmare på tre olika kortlekar från Methodkit: Reklam och PR, Projekt samt Personlig utveckling. Det första intrycket är att korten är ganska enkla med kortfattade rubriker som kan kännas självklara.

Men när vi tittar närmar på hur korten ska användas känns det både genomtänkt och smart. För att du ska få ut maximalt av kiten har tillverkaren tagit fram en arbetsgång som gör processen handfasta och användbara.

Du får hjälp att sortera, fatta beslut och välja idéer. Samtidigt får du en överblick av projektets omfattning och vad som är viktigt och inte.

Arbetets gång med Methodkit:

1. Sortera
Använd korten som rubriker för att sortera dina tankar och idéer.

2. Prioritera
Placera korten på ett bord. Bestäm vilka som är viktiga. Om du är en grupp kan du låta alla välja ett kort till “Vad vi behöver prata om” -selektion.

3. Samla liknade kort
Använd post-it-anteckningar för att klara dina idéer runt olika kort på ett bord, en vägg eller en whiteboard. Diskutera hur de relaterar till varandra, dra pilar eller placera dem i enlighet med hur de hänger ihop.

4. Vikta korten
Diskutera vikten av de olika korten i tre grupper. Med en grupp för viktigt där alla håller med om att det som står på kortet ska genomföras. En grupp för kanske med de kort där ni är oense. Och en tredje grupp för oviktigt där alla är ense om att man kan sortera bort de korten.

5. Tidslinje
Bestäm när du ska göra vad genom att ordna valda kort på en tidslinje.

6. Vad är viktigt eller brådskande
Prioritera uppgifter och delar av projekt genom att placera dem efter betydelse (y) och brådskande (x). Uppställningen ger dig en visuell översikt över vad som behöver göras.

Var med i vår utlottning av tre kortlekar.

Läs om tävlingsvillkor, PUL och cookies