<![CDATA[]]>

Ska du ha en affärspartner? Här är för- och nackdelarna

Daniel Lagerqvist

Publicerades: 7 december, 2015

En affärspartner kan få ­företaget att lyfta – men du måste också dela med dig av makten. Å andra sidan kan du stå och stampa om du ska driva allt själv. Så vad göra? Driva Eget har pratat med Granit-grundaren Susanne Liljenberg om hur hon har gjort. Här får du råd.

För vissa är det helt otänkbart att dela företagets beslut, utveckling och pengar med någon, medan andra ser det som naturligt att vara två eller flera. Det fina är att det är helt upp till dig hur du vill göra. Så sätt dig ner och fundera: Vad är bäst för ditt företag?

”Det är lätt att man vill ändra på den andra”

Susanne Liljenberg är serieentreprenören som grundade Granit och gjorde dundersuccé med smarta förvaringslösningar. I dag driver hon Leva på Gotland, ett ekologiskt livsstilskoncept som hon själv startade och där hon tillsammans med andra säljer allt från hus till stenungsbakat bröd.

Under resan har Susanne samlat på sig nyttig erfarenhet om hur man bäst lyckas tillsammans med en affärspartner.

–  Min viktigaste erfarenhet är att man måste acceptera att alla är olika. Så fort man kommer till en affärsrelation så är det lätt att man vill ändra på den andra, precis som i ett privat förhållande. Även om jag vet att jag inte ska tänka på det sättet så kommer det fortfarande smygande för mig: Varför kan inte alla tänka som jag?

”Vi gick i företagsterapi”

Serieentreprenören Susanne Liljenberg

Susanne öppnade tillsammans med Anett Jorméus sin första Granitbutik i maj 1997 och succén för företaget var omedelbar. Men bakom framgången fanns det stunder då de båda slet hårt för att lyckas i företagsrelationen.

– Det var verkligen tufft ett tag och det slutade med att vi gick i företagsterapi för att prata ut. Vi mådde helt enkelt inte bra och det tog mycket energi att förstå varandras olikheter. Hon var en broms och jag gas och först efter att vi sålde Granit kan jag se hur viktigt det var att vi var olika. Jag såg inte det då tyvärr, förklarar Susanne.

Susanne och Anett är i dag delägare i två andra företag och relationen som affärspartner är en helt annan. Prestigen är bortkastad och att peta i varandras saker är något som Susanne aktar sig för.

Hitta din motsats

Hennes råd när man söker en affärspartner är att hitta någon som är bra på det som du inte är bra på. Är du en broms, hitta en gas – och vice versa. När du väl gjort det är det viktigt att ni pratar genom förväntningar och mål för företaget.

–      Det är inte så lyckat om gasen siktar på en omsättning på 100 miljoner och bromsen på 10, säger hon.

Fördelar med en partner

  • Fler personer ger ökad kompetens på olika områden.
  • Ni kan ta olika roller i företaget, till exempel kan en ansvara för försäljning och en för leverans.
  • Du står inte ensam med dina beslut vilket kan vara skönt i början.
  • Ni kan växeldra företaget framåt i olika perioder.
  • Det kan vara lättare att vara borta om du till exempel ska vara föräldraledig.

 

… och nackdelar med en

  • Du kan komma att behöva kompromissa med hur du vill att ert företag ska drivas.
  • Företaget måste dra in dubbelt så mycket för att ge lön åt båda.
  • Olika ambitionsnivåer kan skapa onödigt energiläckage. En kanske vill jobba dygnet runt och en annan betydligt mindre.
  • Ni kan störa er på varandra.
  • Det kan bli tjafs om ni tycker olika.