<![CDATA[Mattias Hansson och Simen Fornes.]]>

Så tjänar du pengar – på någon annans uppfinning

Caroline Engvall

Publicerades: 3 mars, 2015

Svårt att hitta en affärsidé? Alla idéer behöver inte vara nya. Gör som Simen Fornes och Mathias Hansson som nylanserade miniskidan – damma av en produkt och sälj den på nytt. Här är deras tips.

De flesta födda på 1970- och 1980-talen minns de gamla miniskidorna. Två korta skidor som med remmar spändes på skorna innan man kastade sig ut i backen och hoppades hålla sig upprätt.

Men miniskidorna försvann från marknaden – till dess att Simen Fornes och hans barndomsvän Mathias Hansson från Oslo bestämde sig för att nylansera dem.

Simen jobbade egentligen inom filmproduktion och Mathias som industridesigner men de hade under många år drömt om att lansera den skida de själva haft så roligt med som små, utan att ha vare sig tid eller resurser att sätta i gång.

Det var först när de fick stöd från Inno­vasjon Norge som de verkligen vågade ta klivet och börja studera hur de kunde göra den gamla skidan modernare och mer användbar.

– Vi började med att analysera vad som fungerade och som gjorde det så kul att stå på miniskidan. Det är till exempel tillgängligheten och att den inte behöver något extra, inte ens en backe eller liftkort. Och priset förstås, säger Simen.

De testade och lekte samtidigt som alla barndomsminnen kom tillbaka.

– Då började vi fokusera på felen med den klassiska miniskidan, till exempel att skidan var för plastig, för smal, att den inte hade tillräckligt djupa spår och att bindningarna löste ut för lätt.

Som unga hade de själva bara använt en av de två skidorna och tagit fart med ena foten som på en skateboard. Så nu bestämde de sig för att skippa en av skidorna och att ha en snowboardbindning i stället för remmar.

Eftersom den kombinationen inte var en ny, teknisk innovation gick det inte att ta patent på den, däremot tog de designskydd.

Därefter skrev de ett motto för skidan: ”Lättillgänglig att använda, lättillgänglig att köpa.”

– Sådana riktlinjer är viktiga när man ska starta. Ska man förbättra något är det annars lätt att överarbeta på ett sätt som går ut över till exempel pris och vikt, säger Simen.

Simen och Mathias startade med själva designprocessen innan de började ta kontakt med olika producenter.

– Vi funderade länge på om vi skulle kontakta redan existerande producenter av miniskidan eller om vi skulle satsa själva. Vi förde en dialog med en norsk producent, men det föll på för långa och tröga processer. Så vi bestämde oss till slut för att göra allt själva.

Responsen från andra har varit positiv eftersom de flesta har en relation till den gamla skidan och tyckte att den var rolig.

– All fin feedback från vänner har gjort att vi vågade satsa. Vi tror att det är viktigt att berätta om produkten för så många som möjligt, det är väldigt viktigt med synpunkter från människor som finns utanför projektet.

I år säljs skidan för tredje året i Norge, förra året lanserades den i Sverige. Den finns också i Finland – och Sydkorea!

Marknadsföringen har varit viktig, speciellt före jul. Även om produkten marknadsför sig själv till stor del har de också använt sig av Facebook, Youtube och Instagram.

– På ställen där skidorna används mycket kör vi många tävlingar, både ”bästa foto” och ”bästa video”, då får vi också innehåll till vår Facebooksida och kan därmed få en viral effekt, säger Simen.

Helt unika idéer är sällsynta – och ibland inte heller nödvändiga. Flera stora företag har gjort affär av gamla produkter.

Polaroidkamerorna har gjort comeback för en yngre instagrammande målgrupp som inte ens var med på storhetstiden. Det svenska leksaksföretaget Stor & Liten somnade in år 2000 och relanserades 2011. Lyxbilen Bugatti har också nyligen återuppstått och fått kultstatus.

– En fördel med att relansera är att gamla varumärken ofta, just för att de har en historia, står för förtroende, pålitlighet och tradition, säger Mats Georgson som är varumärkesexpert på den egna byrån Georgson & co.

Men nackdelarna är också att historia är just – historia.

– Vi är som kunder betydligt mindre intresserade av historia än vad många företag tror. Speciellt inom teknik och IT är sentimentaliteten ganska låg, säger Mats Georgson.

Hans råd är, som vanligt när man startar eget, att lägga upp en strategi. Tänk på kunderna, deras upplevelse och vilka nyttor och känslor de ska förknippa med dig och varumärket. På vilket sätt gör det ditt varumärke unikt?

– Många glömmer den sista biten, som ju faktiskt är en grundförutsättning för att det ska vara ett varumärke på riktigt, säger Mats Georgson.

Läs också: 4 steg – bli rik på din uppfinning

Läs också: Så skyddar du din uppfinning – guiden till patent