Starta egetAnja Forsnor och Iman Malmberg har grundat företaget Grounded Factory där de satsar på en ny typ av yogamattor. Spana in deras tips och trix för att smidigt ta fram en ny produkt.

Hälsobloggaren Anja Forsnor och hennes företagspartner Iman Malmberg saknade den ultimata yogamattan.

->Varsågod! Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!

De saknade framförallt mönster som återspeglade dagens mode och mattor som var snygga nog för att permanent ligga utrullade på vardagsrumsgolvet.
– Sedan är vi båda hälsonördar som inte vill ligga på en yogamatta tillverkad i miljöfarlig plast vilket gjorde att vi naturligtvis hamnade i djungeln av naturmaterial, säger de.

De bestämde sig därför att ta fram sin egen – drömmattan.

Hur gick arbetet med att ta fram en ny produkt till?
– Vi började med att bestämma ett par viktiga ståndpunkter som vi aldrig skulle tumma på. Vi ville erbjuda mattor i härliga färger och mönster, de skulle bestå av ekovänligt naturmaterial och vi ville heller inte att individerna som jobbade med produkten skulle utsättas för farliga kemikalier vid produktion. Vi bestämde också tidigt att vår produkt skulle ligga i premiumklassen.

– Vi startade med designen då utseendet var det som skulle fånga kundens uppmärksamhet. Parallellt sökte vi tillverkare och insåg att det inte var helt lätt att hitta en tillverkare som uppfyllde våra krav för hur mattan skulle produceras. Efter gedigen research hittade vi ett tryckeri som jobbade med en speciell metod där mönster kunde tryckas på naturgummi med hjälp av värme för att undvika all slags lim. Vi tog fram flera och testade oss fram och tillbaka innan vi var helt nöjda. När vi väl hade resultatet i våra händer var det verkligen värt mödan.

De startade sitt arbete under våren 2015 och det tog nästan ett år från start till färdig produkt. Först då kunde de köpa in volym till ett lager i Stockholm fyllt av yogamattor i specialdesignade kartonger som väntade på att skickas ut till förväntansfulla kunder.

Vad har ni lärt er under processen?
– Gud, vad har vi inte lärt oss! Vi lär oss fortfarande något nytt varje vecka. Det ligger mycket jobb bakom att ta fram och sälja en produkt. Till att börja med blir inget som man tänkt sig från början. Att man alltid måste ha marginal vad gäller leveranstider. Att det är otroligt lärorikt att få göra affärer med utlandet och ta till sig av andra seders affärskultur.

– Det här är utan tvekan den bästa skolan man kan gå. Men vi får också större respekt för de entreprenörer som faktiskt lyckas för det är otroligt krävande, utmanande och ens förmåga att lösa problem testas konstant. Vi har också lärt oss att oavsett vad man har för roll och arbetsuppgifter så är man lite av en allt-i-allo när ett företag är nystartat.

Vilka tips ger ni andra som också är på G att ta fram nya produkter?
– Hoppa på det! Vi önskar alla denna resa. Kul, utvecklande, jobbigt, utmanande men också det mest givande man kan göra. Att se sin idé komma till liv och uppskattas av andra är en obeskrivlig känsla.

– Ett annat tips är att våga be om hjälp och vara öppen för vilka möjligheter som dyker upp. Vi har ändrat våra riktlinjer och planer många gånger och verkligen lärt oss att man aldrig ska säga aldrig.

Saker att undvika?
– Man ska inte grotta ner sig för mycket i allt planerande inför en start-up. Det är självklart viktigt att ha en bra affärsidé och ännu bättre att få ner den på papper, men man behöver faktiskt inte ha exakt varenda sak klar för sig. Det mesta löser man längs vägen och man hamnar ändå i situationer man inte har räknat med och det får man ta tag i då.

Läs också:
7559964-businessman-shaking-hands-eps10-vector-format

Så gör du din uppfinning till en lönsam produkt

Har du en idé på en uppfinning? Grattis! Men att bara gå och klura på den ger ingen utdelning. Här visar experten hur du går från idé till lönsam produkt i fem enkla steg.

Läs också:
driva-foretag

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!

Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.