<![CDATA[]]>

Starta eget som coach – så lyckas du

Caroline Engvall

Publicerades: 9 mars, 2015

Drömmer du om att starta eget som coach och leva på att utveckla och hjälpa andra? Branschen har exploderat under senare år och det gäller att sticka ut. Här är experternas råd.

Att arbeta med rådgivning och konsultationer mot privatpersoner eller företag har blivit populärt – så populärt att det kan vara svårt att sticka ut i mängden. Dessutom har genren fått sig en törn, i och med att coachföretag som har anlitats av Arbetsförmedlingen ibland har levererat tveksamma tjänster.

Så hur gör man för att lyckas? Självklart måste du först ha grunden för att kunna coacha andra.

I dag är det inte ett krav att vara certifierad för att kalla sig coach, även om många kunder efterfrågar det. Därför kan det vara en god idé att certifiera sig hos branschorganisationen ICF Sverige.

Som alltid är det viktigt att skaffa sig kunskap om marknaden och dina blivande kunder. Det gäller att ställa dig själv två frågor, menar Magnus Gustafsson på Almi Företagspartner i Jönköping

  • Vilka uppdrag kan du tänka dig att ta?
  • Och vem ska betala för dessa tjänster?

När du sedan säljer tjänster som du själv utför är prissättningen av tjänsterna viktig. Så länge du är ensam i företaget är det svårt att sälja på volym. Din tid är ju trots allt begränsad. Därför är det sällan en bra idé att försöka vinna uppdrag genom att sänka priset, menar Magnus Gustafsson.

– Försök i stället att hitta andra sätt att prissätta dina tjänster än rak timdebitering, till exempel att ha ett fast pris för ett uppdrag och låta tidsåtgången variera. Då blir det svårare för kunderna att jämföra priser, säger han.

Säljer du ändå per timme kan du ha paketpris för ett visst antal sessioner. Oavsett vad – tänk igenom din prissättning. Det är en vanlig fälla bland coacher att inte ta tillräckligt betalt, menar Marie-Louise Falk som är ACC-coach och styrelseordförande för ICF Sverige.

Företagsklienter, som ledare och chefer på stora företag, betalar ofta upp till 2 000 kronor exklusive moms för en timme, medan privatpersoner eller småföretagare kan vilja betala så lite som 500 kronor i timmen. Det är vanligt att ta mindre betalt när du är ny och höja allteftersom.

En annan fälla kan vara att klienterna inte dyker upp till sessionen. Det kan du lösa med avtal och förskottsfakturering.

En bra lokal kan vara guld värd. Men det är ingen nödvändighet. Coachen Camilla Lebert Hirvi jobbar sedan ett halvår tillbaka från Thailand och ger Skypekonsultationer till svenska kunder som vill ha råd om hur de ska nå sina mål.

– I dag är det mycket mer vanligt och legitimt att ha en egen coach och antalet coacher att välja mellan har också ökat markant, säger hon.

En av de stora utmaningarna är därför att sticka ut i mängden.

– Sedan handlar det givetvis också om förmågan att bli en auktoritet, en person som folk minns och berättar om för andra. Yrkestiteln kan vara en viktig del i det. Den dag jag började kalla mig för livsdesigner, vilket betyder att jag coachar min klient till att bygga en konkret livsplan för hur de kan leva sitt liv fullt ut, ökade intresset för min verksamhet.

Läs mer här

Räkna ut vad du ska ta betalt med vår interaktiva guide på driva-eget.se/kalkyl/prissattning.