Starta egetMånga unga startar UF-företag. Men hur tar man det vidare till ett riktigt bolag? Marcus Pallvid, projektledare hos Drivhuset, ger råd.

Nu drar Drivhuset och Ung Företagsamhet igång ett nytt samarbete: Driv vidare. Tanken är att hjälpa UF-företagare från gymnasiet vidare till att verkligen starta riktiga företag efter studierna.

Marcus Pallvid, projektledare hos Drivhuset, ger här viktiga råd för dig som vill ta ditt UF-företag vidare:

1. Ta vara på UF-tiden!

– När man är inne i UF-svepet har man hunnit testa sin produkt och vad man går för – och man har ofta fått svar på om det finns kunder eller inte. Ta vara på all den här kunskapen om du vill fortsätta driva företag, säger han.

– Det viktigaste är egentligen att se över om man ska ta sitt företag vidare, eller kanske starta något nytt. Se om det finns en marknad. Som UF-företagare har man haft tur att testa på företagande under ett år.

2. Tänk hållbarhet!

– Fråga dig själv om du har en hållbar idé, om kunder finns och vilka resurser som finns i din närhet. Du ska bland annat sköta din bokföring – har du kanske föräldrar som kan hjälpa till? Ska du leva på företaget? Tänk då på hur pengarna ska komma in – till lönekostnader och fasta kostnader.

– Ofta smygstartar man sitt företag, kanske jobbar extra vid sidan om och låter företaget växa successivt. Här gäller det att hitta en bra balans, men tänk direkt på att ditt företag förhoppningsvis ska vara hållbart.

3. Bestäm företagsform!

– Fundera tidigt på vilken företagsform som passar bäst. Är ni flera kanske ni ska driva ihop eller så ska du köra själv? Om det är med andra bör ni göra klart vad ni vill, vilken ambition ni har, så att alla är överens. Det är två viktiga grundpuckar.

4. Ta hjälp av andra!
– Vi på Drivhuset och andra aktörer finns med längs vägen som hjälp. Frågor ska stötas och blötas, så sök kontakt med oss eller annan aktör. Boka möte direkt – vi kan till exempel hjälpa till med vilka bidrag eller startkapital som finns. Saker som är lätta att missa om man inte har nätverket.

5. Sätt upp ordentliga rutiner!
– Tänk direkt på att sätta upp rutiner i ditt företag – som hur bokföringen ska skötas. Få in en schyst rutin från början.

Vilka fällor är vanliga att trampa i då?

– Man har inte testat idén ordentligt eller på ett smart sätt. Självklart ska man gå på magkänsla, men kommer idén att fungera?

– Man tar inte till sig den hjälp man kan få. Här är det verkligen bra att prata med någon som har gjort samma sak innan. Så prata mer – både med oss som men också med vänner runt omkring, vilka kontakter har de? Och hur kan de hjälpa till?