<![CDATA[Emil Cardebrant och Christoffer Houmb Sjölin. ]]>

Så driver du företag som student

Daniel Lagerqvist

Publicerades: 16 juni, 2016

Hinna plugga och samtidigt driva ett framgångsrikt företag – är det ens möjligt? Jodå, Dobbler Kommunikation i Umeå har lyckats och receptet är planering, effektiva priser och flexibilitet.

Emil Cardebrant och Christoffer Houmb Sjölin är de 22-åriga grundarna bakom Dobbler Kommunikation, en framgångsrik kommunikationsbyrå som bland annat jobbat med Nordic Ink och komikern Mårten Andersson.

Det som gör Dobbler speciella är att de har valt att starta företaget samtidigt som de studerar strategisk kommunikation vid Umeå universitet. Den spontana frågan man som stressad egenföretagare ställer sig är solklar – hur hinner de med det?

– Vi startade företaget redan under studietiden av flera anledningar. Vi ville tillämpa de teoretiska kunskaperna vår utbildning erbjuder i praktiken, skaffa arbetslivserfarenhet och helt enkelt testa våra vingar. Men man får vara beredd på att ha mindre tid över till annat, säger Emil som menar att det faktum att de är studenter har flera fördelar.

Att de inte behöver samma marginaler som ”traditionella” byråer är till exempel en positiv del.
– Vi kände att vi hade tid över och att det fanns ett behov hos många företag att utveckla sin kommunikation och synas, särskilt digitalt. Tyvärr saknas ofta kunskaperna och de stora budgeterna. Eftersom vi är studenter kan vi hålla nere kostnaderna och därmed också priset på våra tjänster. Därför blir vi konkurrenskraftiga gentemot etablerade byråer och kunderna gillar det vi gör, vilket är riktigt kul, säger Christoffer Houmb Sjölin.

Läs mer: De matchar småföretagare med studenter

Ni är unga företagare. Vad är det långsiktiga målet för er?
– Vår ambition är att fortsätta utveckla företaget även efter att vi avslutat studierna och även framöver erbjuda attraktiva priser så att alla företag, oavsett förutsättningar, ska ha råd att kommunicera med sina målgrupper på ett effektivt sätt. Det finns ett invant tankemönster där hög kvalité ofta förknippas med högt pris men vi är övertygade om att studenter kan leverera på en hög nivå till ett lägre pris.

Utveckla. 
– I dag är det i stor utsträckning stora kapitalstarka företag som har råd att anlita dyra konsulter vilket medför att dessa företag tar stor plats. Vi ser att de höga konsultarvodena i branschen leder till ett demokratiproblem. Ett problem som vi vill lösa, förklarar Emil som förutom fördelen med att kunna erbjuda humana priser även ser andra delar som är bra med kombinationen student och företagare.

– Fördelen med att starta och driva företag under studierna är att du lär sig väldigt mycket om saker som inte går att läsa sig till. Det är också en stor fördel att kunna omvandla teori direkt i praktiken. Som student är du också mer flexibel och har möjlighet att bestämma över din tid vilket underlättar mycket.

Läs mer: 3 lärdomar från Mark Zuckerberg

Är du sugen att gå i Dobblers fotspår?

Här är Emil och Christoffers fem tips för att lyckas!

1. Planering är a och o

Strukturera upp hur du ska fördela tiden mellan studier och jobb. Detta kommer underlätta plugget och gynna ditt företag.

2. Håll koll på CSN

När företaget börjar tjäna pengar, håll koll på hur mycket pengar du får tjäna utöver dina studielån.

3. Nätverka 

Ta chansen att nätverka med så många du bara kan, oavsett om det är i skolan eller på olika mässor. Du vet aldrig vilken kontakt som kommer leda till en ny kund.

Läs mer: Nätverka som kändisarnas älskling

4. Utnyttja din roll som student

Var inte rädd för att tala högt om att du är student. Som student blir du lyssnad på eftersom du besitter nya och fräscha kunskaper och människor har förståelse för att studenter befinner sig tidigt i karriären. Att du har startat företag visar att du har driv.

5. Våga göra fel

Det kommer tillfällen där saker inte gick som det var tänkt. Det gör det för alla – vare sig de är studenter eller personer med 20 års erfarenhet. Att göra fel är det bästa sättet att lära sig på.