Starta egetFör två år sedan bestämde sig Jenny och Niclas Dalin för att våga. Våga lämna trygga anställningar i Sverige, ta med barnen och starta företag i soliga Spanien.
– Det har varit fantastiskt, säger de, nu delägare i CanariaHome.

Jenny och Niclas Dalin kunde sina Kanarieöar innan de fattade beslutet. Under 15 år hade de rest dit och kände verkligen att det var där de ville bo.
– Sedan fick vi nys om företaget CanariaHome av ett par kompisar. Vi såg att den här södra delen var ledig för franchise – ja, när detta dök upp så föll alla bitar på plats, berättar Niclas som funderade med Jenny och barnen under två månader.

LÄS OCKSÅ: Caroline och Jens startade succékrog i Thailand

De hade ingen tidigare erfarenhet av företagande, men Niclas hade säljbakgrund och Jenny en bakgrund inom vården, vilket passar perfekt i CanariaHome, där de erbjuder en mängd tjänster.

Deras vanligaste kunder är svenskar och andra skandinaver som bor där och som behöver sjukvårdshjälp eller annan hjälp i hemmet, många är i åldern åttio plus.

Men de får också förfrågningar från svenskar som vill flytta ned, en del för att driva företag, en del vill ha hjälp att hitta boende, med det praktiska och administrativa.

Från början var paret alltså franchisetagare, men när det blev en öppning att gå in som delägare tillsammans med grundaren Zhandra Hammarlund klev de in. CanariaHome var då ett etablerat företag som grundades 2008 i Las Palmas.

Företaget har i dag tre timanställda förutom ägarna och har uppdrag i flera områden. Just nu letar ägarna efter franchiseföretagare som kan driva verksamheter på fler platser.
– Efterfrågan från kunderna är stor. Nu löser vi det genom att jag till exempel vistas på annan ort i några dagar för att hjälpa våra kunder, berättar Jenny.

Hela familjen trivs fantastiskt bra. Barnen, som gick i femman och sjuan när de flyttade, har fått nya kompisar och lärt sig språket.

Familjen bor i ”svenskbyn”, paret har många svenska kunder och tycker att det är en trygghet att ha svenskar omkring sig. Men de var väldigt noga med att också komma in i det spanska samhället vilket de gör naturligt som företagare.

Den största utmaningen tycker båda har varit att ”byta ut det svenska chippet och sätta i det spanska”.
– Man kan inte tänka att ”så här fungerar det inte i Sverige, så här borde det funka här…”, säger Jenny.

– Nej, det gäller bara att rätta sig efter de regler som gäller. Även om mycket är annorlunda jämfört med Sverige, säger Niclas.

– Ja, det är otroligt mycket pappersexercis med myndigheter. Hemma anmäler du snabbt på nätet, här fyller du i papper efter papper efter papper. Och så kommer nya papper.

Regler kan ändras över en natt så du måste alltid hålla dig à jour och ta hjälp. Spanjorerna pratar sällan engelska, nästan aldrig, så det är viktigt att allt blir rätt.

Paret tar dels hjälp av Zhandra, delägare och grundare som är spansktalande, dels av en spansk revisor som har koll på alla regeländringar.
– Vi har aldrig ångrat att vi flyttat hit. Men det är inte bara en dans på rosor alla gånger, det är vardag här med, men det är så mycket lättare utan vinterjackor, säger de båda.

Jenny och Niclas tipsar

  1. Planera i tid
    ”Det var mycket att lösa hemma, med skolan för oss med barn. Men det gick ändå snabbt. Vi såg annonsen om franchiseföretag i september och flyttade i mars-april. Vi var först nere och letade hus och träffade skolan – ja, det behövs några månader av förberedelser.”
  2. Ha en buffert
    ”Framför allt om man ska bygga något från scratch, att driva upp en verksamhet. Många vill vara här under vinterhalvåret och tror att det går att fixa arbete på plats. Men arbetslösheten är hög och det kanske inte löser sig vilket kan tära på förhållande och annat. Då är det inget paradis.”
  3. Var helt ense
    ”Vi har sett flera fall där en i ett par vill flytta mycket mer än den andra, men båda måste vilja. Man offrar mycket hemma, vänner och familj, så man behöver vara lite av en risktagarperson och att båda är det.”
  4.  Nätverka

”Skapa kontakter och skapa dig ett namn. Vi har till och med skapat en företagsmässa här som inte funnits tidigare. Vi är många skandinaviska företagare här som kan hjälpa varandra. Mässan hölls tidigare i år och var jättelyckad. Vi hade tänkt oss 300 besökare, men det kom 600–700. Så den återkommer senare i år igen.”