Starta egetVarje dag förra årets startade 18 unga i Sverige eget. Se här vilka branscher som lockade flest.

Under 2014 registrerades 6 667 enskilda firmor av personer i åldern 18 till 25 år i Sverige, det är 42 procent av samtliga enskilda firmor som startades i landet förra året.

Branschen som lockade flest unga förra året var artistisk verksamhet, det vill säga allt som kan göras på scen – från sång och musik till trolleri. Tre andra populära områden är hårvård, skönhetsvård och internethandel, det visar en ny rapport från Visma.

Kroppsvård var den bransch som ökade mest 2014, hela 25 procent. Två andra branscher på stark frammarsch är sport- och fritidsutbildning, som ökade med 18 procent, och internethandel, som ökade med 13 procent.

Nyföretagandet inom dataprogrammering minskade däremot rejält, med 23 procent.

Vilka branscher som är populärast varierar över landet. I Norrbotten toppar renskötsel listan, följt av artistisk verksamhet. Medan det på Gotland är blandat jordbruk, service till husdjursskötsel och byggande av bostadshus och andra byggnader som lockat flest.

– Att starta företag är en möjlighet att skapa sitt eget arbete, många ser det som ett bättre alternativ än en anställning i dag. Det är bra att så många unga vågar ta steget till eget eftersom Sverige
behöver företagare i alla åldrar, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.

De tio populäraste branscherna bland unga nyföretagare 2014 (6 667 firmor)

  1. Artistisk verksamhet (523)
  2. Hårvård (338)
  3. Skönhetsvård (334)
  4. Internethandel (264)
  5. Dataprogrammerig (257)
  6. Litterärt och konstnärligt skapande (226)
  7. Sport och fritidsutbildning (198)
  8. Övriga konsumenttjänster (bland annat vitt skilda verksamheter som tatuering, hunddagis, bröllopsplanering och spådomsverksamhet) (190)
  9. Kroppsvård (181)
  10. Restaurangverksamhet (176)

 

Läs också: Behöver du en affärsidé? Här är 29 heta trender att haka på

Starta eget företag – här finns allt du behöver veta

Våga starta eget – 6 invändningar och tipsen som bemöter dem