Starta egetDu har din idé men vet inte hur du ska gå vidare? Lugn, vi går igenom tio steg till eget företag. Och du får tips av några som redan gjort resan före dig.

1. Hitta din produkt
För en del är det självklart från första början. För andra handlar det om att sålla ut den rätta idén (läs mer om det på nästa uppslag). Oavsett vilket så gäller det att inse att för att det ska funka handlar det inte om vad du vill i första hand – utan om andra ser nyttan.

Ställ dig i kundens skor. Vilken glädje/nytta kommer kunden ha av din produkt eller tjänst? Det kanske inte bara handlar om roligaste effekterna, utan de som faktiskt gör skillnad.

2. Skriv din affärsplan
Har du någon gång tänkt söka finansiering kommer du att behöva en affärsplan. Men det kan vara bra även för att konkretisera din idé för dig själv.

  • Hur ser din produkt/tjänst ut?
  • Hur ser din målgrupp ut? Vad är kundens behov?
  • Hur ser marknaden ut idag? Finns det något som talar för ändrade beteenden/behov snart eller längre fram?
  • Vilka är dina konkurrenter och hur skiljer sig din affärsidé från deras?
  • Gör en grov budget.

LÄS OCKSÅ: Så skriver du en affärsplan

3. Välj företagsform
Enskild näringsverksamhet: Ofta förstavalet för den som startar företag själv. Inget startkapital krävs, men du blir samtidigt själv personligt ansvarig för alla eventuella företagslån. (Ofta föreslår man att man byter till aktiebolag när man tjänar mer än brytpunkten för statlig skatt).

  • Aktiebolag: Kan startas av en eller flera personer tillsammans. Kräver minst 50 000 kronor i aktiekapital. Förutsatt att man agerar rätt om man hamnar i obestånd blir man inte personligen ansvarig för mer än för aktiekapitalet.
  • Handelsbolag: Om ni är två eller flera som startar ihop. Kräver inte heller satsat kapital, men minst en av ägarna blir gemensamt ansvariga för eventuella skulder.
  • Kommanditbolag: Som handelsbolag, men bara en person är personligt ansvarig för skulderna.

LÄS OCKSÅ: Firma eller Aktiebolag – vad ska du välja

4. Bygg ditt nätverk
Att starta eget är många gånger ett ensamt slit. Just därför är det viktigt att använda sin omgivning som bollplank att testa tankar och idéer på. (Men våga stå emot om olyckskorparna kraxar också.)

Leta upp existerande företagarnätverk i ditt närområde eller på sociala medier där du kan ställa frågor om allt du stöter på. Här kan du bygga viktiga kontakter både till kunskap och framtida kunder.

Är du helt nybörjare så skaffa dig en mentor. Någon som redan gjort resan. Det finns många som vill dela med sig av sina kunskaper, så våga fråga även sådana du inte känner.

LÄS OCKSÅ: 20 steg för att rivstarta firman

5. Kolla finansieringen
Tänker du smyga igång med små ramar eller kräver din affärsidé att du har kapital från dag ett? Det finns många bidrag att söka. Läs mer om dem här.

Det finns också mycket att tänka på innan man tar in nya delägare i företaget. Läs mer om finansiering på driva-eget.se/finansiering eller ladda ner vår finansieringshandbok på driva-eget.se/finansieringshandbok

6. Gör en budget
När du testat din idé gäller det att göra en lite mer noggrann budget. Ställ samman dina förväntade kostnader och intäkter under ett år för att få ett grepp om vad som krävs för att du ska kunna gå runt med din verksamhet. Driver du enskild firma blir överskottet din ”lön”.

Driver du aktiebolag ska din lön i stället tas upp under posten personalkostnad. Glöm inte utgifter för dator, mobilabonnemang, försäkringar och så vidare. Speciellt i starten kan det uppkomma mycket utgifter bara för att komma igång. Behöver du till exempel investera i maskiner eller andra inventarier? Hyra lokal? Då är det viktigt att få en klar bild över hur stora de är – och om du har finansiering som täcker dem.

Har du inte redan koll på skatter som moms och socialavgifter så är det hög tid att du skaffar dig det nu. Använd Driva Egets smarta kalkyler för att få koll på hur mycket pengar du måste få in för att få en viss lön till exempel, driva-eget.se/kalkyler.

8. Fixa sajt/webbshop
Att starta sitt företag och sedan ha ”Sajten är under uppbyggnad” ger inte den optimala starten. Försök ha en så välfungerande sajt som bara möjligt direkt för att dina kunder ska kunna förstå vad du gör, att du har rätt kompetens och hur de kan nå dig.

Även om du inte planerar att öppna en regelrätt webbshop så fundera över hur du kan paketera ditt erbjudande på webben. Även konsulter kan sälja tjänster på webben. Läs mer på driva-eget.se/webbsalj.

Många nystartade företag upptäcker snabbt att deras tänkta domännamn redan är tagna när de väl kommer till skott. Det finns de som specialiserar sig på att registrera domännamn så snart företagsnamnen blivit godkända. Förhindra det genom att registrera ditt domännamn innan du registrerar själva företaget på Bolagsverket. Internetstiftelsen, ISS har information om var du kan registrera ditt domännamn: iss.se.

LÄS OCKSÅ: 5 snabba steg till din egen webbshop

8. Registrera firma
När du känner dig redo och förberedd – då är det dags att registrera firman. Visst kan du registrera tidigare också, men så snart du är registrerad för moms måste du börja momsdeklarera, även om du inte har vare sig intäkter eller utgifter. Så det är helt enkelt lättare att göra det när du verkligen är redo.

Här hittar du en enkel steg försteg-guide för hur du registrerar företaget på en kvart – direkt i din mobil: driva-eget.se/registrera Sedan är det bara att köra!

9 Skydda ditt företag
Om du startar enskild firma finns inget krav på att du måste registrera ditt företagsnamn på Bolagsverket, men det kan ändå finnas en poäng med att registrera det. Du hindrar då andra från att använda ditt företagsnamn.

När det gäller enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag gäller skyddet i det län du verkar i. För Aktiebolag och ekonomiska föreningar gäller det i hela landet. Läs mer på bolagsverket.se.

Vill du skydda din logotype gör du det på Patent- och registreringsverket, prv.se.

10.Testa din affärsidé
Allt börjar och slutar med din affärs­idé. Håller den? Det finns utarbetade modeller för hur man testar sin idé. Här får du veta hur du ska göra.