SkattSignaturen Björn frågar sig vem som ska ge honom kvitto när han har köpt ett erbjudande, en ”deal”, på till exempel Groupon eller Let’s Deal. Han får inget kvitto när han köper erbjudandet och inte heller hos restaurangen. Driva Eget tar fram svaret – hos Skatteverket.

Signaturen Björn skriver:

”Hej! Jag skulle vilja att ni undersöker en relativt ny företeelse som i grunden känns bra men det saknas en viktig komponent, nämligen kvitto.

Jag har sedan en tid dagliga mail med erbjudande från både Groupon och Let´s Deal om allt möjligt från att köpa saker, prova på eller äta och dricka, ofta på nya ställen.

Detta är en relativt bra möjlighet för företag att marknadsföra sig med ett tidsbegränsat erbjudande. Jag som potentiell köpare får ett erbjudande, ofta med 50 procent rabatt eller liknande och får testa nya ställen och saker.

Eftersom jag är företagare själv så är det perfekt att köpa olika erbjudanden. Jag har bjudit kunder, som representation.
Så långt allt väl, men det finns ett problem som jag tror ni kanske kunde undersöka.

Jag får inget kvitto som jag måste ha för min bokföring. Har försökt få kvitto av min motpart som jag köper dealen av, det vill säga Groupon eller Let´s Deal, men dessa hänvisar till den enskilde näringsidkaren som har erbjudandet.

När jag frågar efter kvitto på restaurangen så kan de inte ta fram sådant eftersom jag betalat pengar till Groupon eller Let´s Deal. Jag får helt enkelt inget kvitto alls. Detsamma gäller när jag har köpt massage, träning som friskvård för personal, datorprylar via nätet och utbildningar. Det här känns konstigt – att det inte finns något kvitto någonstans och då börjar man undra hur det hela egentligen går till?”
Björn
 

Svar:
Hej Björn! I juni 2012 gjorde Skatteverket ett ställningstagande i den här frågan, som de kallar deal-koncept. Det är hos restaurangen eller det ställe där du får din vara eller tjänst som ska ge dig kvitto.

För företag som använder sig av deal-koncept finns här hos Skatteverket mer information om hur man redovisar försäljningen.

Så, tillbaka till restaurangen eller företaget och kräv ett kvitto!

Hälsar
Maja-Stina

LÄS OCKSÅ: Maja-Stina reder ut: Veckans fråga: “Starta secondhandbutik – hur funkar det?”