Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

"Regeringen chockhöjer skatten med 3:12-reglerna"

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 23 mars, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Sätt stopp för regeringens nya förslag. Foto: Getty Images

Genom att justera lite i det ursprungliga 3:12-förslaget försöker regeringen nu vinna tillbaka förtroendet bland småföretagarna. Förslaget innebär historiska skatteökningar och är inget annat än en katastrof, skriver Niklas Högstedt på Ekonomibolaget i ett debattinlägg.

Fåmansbolagen har under en längre tid stått för den största delen av jobbtillväxten i Sverige. Vi som varje dag arbetar som rådgivare åt delägare i fåmansbolag vet att nuvarande regelverk i många fall bidrar till en långsiktighet i bolagen där, målsättningen är att anställa medarbetare för att komma åt den lägre beskattade utdelningen.

I det nuvarande regelverket finns ett väldigt effektfullt incitament – ett incitament som regeringen nu alltså vill ta bort över en natt. Effekten kommer bli kontraproduktiv: Antalet nyanställda i fåmansbolag kommer att minska.

En annan effekt blir att vi i stället kommer få se kreativa lösningar där potentiella anställningar istället blir nya enmansbolag, för att den vägen komma åt de lågbeskattade schablonbeloppen.

 Nu vill regeringen alltså höja skatten på ett bräde med 25 procent. 25 procent! Ja, det är vad effekten blir om skattesatsen höjs från dagens 20 procent till de 25 procent som regeringen föreslagit.

Detta borde vara en historisk skattehöjning. Till detta adderas sedan förslagets övriga försämringar, där en av de största är att möjligheten att överhuvudtaget tjäna in lågbeskattat utdelningsutrymme minskas rejält.

Regeringen borde glädjas åt att fåmansdelägare kommer åt den lägre skattesatsen. Framför allt om det sker via lönesummeregeln, som innebär att bolaget har lyckats ge sina delägare en rimlig lön vilket i sig medfört stora skatteintäkter.

Det innebär också att bolaget har anställda som fått ut löner, vilket medfört ytterligare skatteintäkter. Dessutom innebär det att bolaget genererar vinst, vilket även det lett till skatteintänkter.

Vi läser ofta om synen på att delägare i fåmansbolag skatteplanerar och omvandlar tjänstebeskattning till kapitalbeskattning. Men det är inget fel med det! De allra flesta entreprenörer som startar eget har satsat stort: De har avstått lön, avstått pension, belånat hus och därigenom tagit stora privata risker under flera år.

För de som lyckas komma åt den lågbeskattade utdelning så är det ett sätt att hämta tillbaka en del av de investeringarna och avstående som tidigare gjorts. Det tar många år att hämta hem detta och för de flesta blir det ekonomiskt en minusaffär trots nuvarande 3:12-regelverk.

Nu har regeringen tydligt gått ut med att man vill höja skatten för alla Sveriges fåmansbolag, vilket inte går att backa ifrån. Försämringarna är så stora och påtryckningarna från olika håll blir därefter. Jag vill gå så långt och säga att denna fråga kommer att leda till regeringskris.

Bästa alternativet är självklart att låta regelverket förbli oförändrat då det fungerar bra och skapar många arbetstillfällen i Sverige varje vecka, året runt.

Här kommer ett förslag till regeringen, om man ändå vill försämra för Sveriges alla fåmansbolag:

1) Höj skattesatsen från 20 procent till 21 procent – detta ger en skatteökning på 5 procent. Den sticker i ögonen men ligger på en nivå som gör att skatteökningen till staten faktiskt skulle öka med 5 procent utan att man bromsar upp jobbtillväxten.

2) Sänk schablonbeloppet något, förslagsvis till 150 000 kronor. Detta skulle undvika kreativa lösningar där anställda istället startar enmansbolag för att komma åt den lägre beskattningen. Den försämrar även för de som har en anställning med bra lön och ett bolag ”vid sidan av” där man inte tar ut lön utan endast vill komma åt det lågbeskattade schablonbeloppet.

3) Ändra nivån på intjäning av gränsbelopp på lönesummor från dagens 50 procent till 40 procent. Då kommer brytpunkten mellan schablonen och lönesummeregeln gå vid cirka 375 000. Försämringen innebär även att ökningstakten av det sparade gränsbeloppen kommer att minska.

För att ge god framförhållning kring spelreglerna för landets fåmansbolag borde regeringen redan nu gå ut med att man, om exempelvis fem år, gör ytterligare en försämring med motsvarande föreslagna nivåer. På så vis får väljarna möjlighet att välja om man vill ge regeringen förnyat förtroende i nästa val eller inte.

Jag förutsätter att ansvariga hos regeringen har gjort en historisk djupanalys bland delägare till landets fåmansbolag, då man har lagt ett förslag som innebär en historisk ökning av beskattningen. Men detta tvivlar jag starkt på – i sådana fall hade regeringen fått en djupare förståelse för vilka effekter förslaget medför.

Text: Niklas Högstedt, Skatterådgivare och delägare i Ekonomibolaget i Sverige AB.

 


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.