SkattPost- och telestyrelsen (PTS) krävde att Telenor och Tre skulle specificera momsen på alla sina fakturor. Nu har företagen svarat – igen. Och Telenors uppgifter till PTS stämmer inte.

Senast den 31 oktober skulle Telenor och Tre ha åtgärdat sina brister i fakturorna till kunderna. Driva Egets läsare har reagerat på att de inte fått momsen specificerad och därmed inte kan dra av kostnaden för mobilräkningarna i sin bokföring.

Enligt PTS måste företagen specificera momsen oavsett om kunderna är företagskunder eller privatkunder.

Istället för att specificera momsen på fakturorna svarar nu Telenor i ett brev till PTS att de ”erbjuder alla kunder som hör av sig till kundservice att kostnadsfritt få momsredovisning i efterhand”.

De skriver också att de har infört informationstext på fakturorna, att de kunder som vill ha momsspecifikation kan få det via ”Mina sidor” eller kundservice – något som inte stod på fakturorna för oktober-november. Och på ”Mina sidor” finner inte kunderna momsspecifikation, vilket kundservice bekräftar när Driva Eget ringer dit.

På “Mina sidor” står enbart: “Arbete pågår med att kunna redovisa momsspecifikation på Mina sidor även för privatabonnemang. Tillfälligt ber vi dig som behöver detta att kontakta kundservice”.

Telenor skriver också att de ”upplever att det efter en inkörningsperiod nu inte finns kvar något missnöje över utebliven momsspecifikation på telefonräkningen bland de kunder som har behov av sådan specifikation” och att deras nya villkor ”har tagits emot mycket väl av våra kunder”.

Signaturen Gunnel håller inte med: ”Eftersom jag är bunden av avtal med Telenor, kan jag inte bara dra därifrån. Har i dag den 21 oktober försökt komma i kontakt med deras kundtjänst och personlig service, men det fungerar inte: man skickas i en cirkel hela tiden”, skriver hon i Driva Egets forum.

Telenor tycker också att PTS:s föreskrifter inte har hängt med i den mobila utveckling som råder och att PTS bör se över sina föreskrifter. Man tycker också att det är onödigt att alla privatkunder ska få sin moms specificerad på fakturorna och att det skulle leda till ”många samtal till vår kundservice helt i onödan”.

Driva Eget har sökt Telenor för en kommentar.

Företaget Tre svarar bland annat PTS att de kunder som vill ha momsen specificerad kan få det genom att gå in på Tres webbplats eller genom att kontakta kundservicen.

PTS meddelar att de prioriterar ärendena och kommer nu att ta ställning hur de ska gå vidare.

LÄS OCKSÅ: