SkattMånga läsare har hört av sig till Driva Eget med klagomål mot Telenor. Näringsidkare med privatabonnemang hos Telenor får inte längre momsen specificerad på fakturorna, vilket de fick tidigare. Driva Eget har varit i kontakt med Skatteverket som säger att Telenor gör fel.

Nyligen slutade Telenor specificera momsen på sina fakturor till kunder med privatabonnemang. Flera småföretagare med enskilda firmor har privatabonnemang istället för det dyrare företagsabonnemanget.

Telenors förändringar upprör Driva Egets läsare: ”Detta slår mot enskilda näringsidkare som ’tvingas’ in i företagsabonnemang som är dyrare än privata. När man kontaktar Telenor om momskvitto så erbjuder de bara företagsabonnemang för att få momsen specificerad”, skriver en läsare.

När Driva Eget kontaktar Skatteverket, som fått många samtal och mejl i samma fråga, säger de att kunden har rätten på sin sida:

– Kunden har rätt att kräva av Telenor att få faktura med moms. Lagen säger att en näringsidkare ska utfärda en faktura med moms specificerad till en annan näringsidkare.

Även om det är ett privatabonnemang tecknat?
– Ja, om de är näringsidkare har de rätt att få det.

Bryter alltså Telenor mot lagen?
– Ja, om de inte specificerar till en näringsidkare bryter de mot lagstiftningen.

Driva Eget har sökt Telenor för en kommentar under tre dagar, men de har inte återkommit med svar.

Skatteverket råder näringsidkare att vända sig till Telenor och be om att få momsen specificerad. För att momsen ska vara avdragsgill måste den vara specificerad på fakturan.
 

LÄS VIDARE: Driva Eget fortsätter att söka Telenor för en kommentar.

DISKUTERA! Har du också blivit drabbad av Telenors förändring? Diskutera i Driva Egets forum.