SkattMånga småföretagare är beroende av firmabil för att klara verksamheten. Men var noga med körjournalen! Möt Pelle som granskades av Skatteverket – två gånger.

Det spelar egentligen ingen roll om du försöker sköta dig efter bästa förmåga eller om du bara struntar i allt. När Skatteverket gör revision ska allt granskas och nagelfaras.

Vi träffar en hantverkare som råkade ut för en mycket noggrann handläggare, där det till slut handlade om x antal hundra meter körda med tjänstebilen. Eftersom han helst inte vill råka ut för fler granskningar kallar vi honom här för Pelle.

När han drog igång sin enskilda firma blev han granskad direkt första året. Då hade han en stor redovisningsbyrå bakom sig och allt var som det skulle. Utom med just körjournalen.

– Då hade jag ingen körjournal alls, och trots att jag kör en vanlig skåpbil ansåg de att jag nog skulle kunna åka privat i den för att ”den var så ny”, berättar Pelle.

– Jag bad dem kolla vad för bil jag åker privat, vilket det kröp fram att de redan gjort – och jag åker ju min privata bil betydligt hellre än ett plåtskåp, säger han.

Så första året fick Pelle betala förmåns­värde på 13 000 kronor på sin firmabil.

– Det var ju ändå tur i oturen att det var företagets första år, eftersom de kan gå tillbaka fem år och kolla. Då hade jag ju kunnat få betala retroaktivt, säger han.

Vid nästa kontroll var det samma sak. Bokföringen var det inga konstigheter med, förutom med firmabilen. Nu hade Pelle börjat skriva upp milen varje kväll när han klev ur bilen för att ha koll dag från dag, men det räckte inte.

Skatteverket ville ha adresser samt ärende för resorna. Pelle fick sitta med kalendern och fakturor för att lista ut hur han kört och varför. Det var ett tidsödande jobb, men till slut fick han ihop de fyra månader som Skatteverket ville kontrollera som ”stickprov”.

– Men då gick de in på Google och började mäta upp sträckorna mellan adresser jag angivit och då kunde det diffa en del. Likaså kunde sträckorna mellan samma adresser bli lite olika dag från dag, beroende på om jag åkt och tankat på vägen eller varit och köpt något, det hade jag ju ingen koll på, suckar Pelle.

– Jag kan ju behöva åka någonstans för att gå på toaletten, eftersom det inte alltid finns någon där jag är, ska jag då skriva upp det i körjournalen som ”toalettbesök”?

Handläggaren på skattemyndigheten förslog att Pelle skulle skaffa sig en digital körjournal i form av en gps, men när Pelle frågade om han då skulle slippa skriva upp alla småturer blev svaret nej.

– Jag förstår inte varför de är så sugna på att sätta dit oss små enskilda företagare, hur mycket vi än skulle fuska så blir det bara småpengar, ska vi prata fusk med företagsbilar borde man kanske gå på de stora företagen, resonerar Pelle.

Yngve Gripple är rättslig expert på Skatteverket och menar att det inte är myndigheten som lagt ribban för hur noggrann man måste vara.

– Det finns inte något lagstadgat krav på att föra körjournal, men enligt rättspraxis är det bara med en körjournal som man i praktiken kan visa att firmabilen inte körts privat. Det är alltså domstolarna som lagt ribban för hur detaljerad en körjournal bör vara. Att bara skriva upp en klumpsumma för dagens miltal räcker inte. Vi informerar och påminner ständigt om detta. Sedan blir man inte beskattad för bara några hundra meter privatkörning, utan man har ju en marginal på högst 100 privatmil vid högst 10 tillfällen, säger han.

Och ja, Pelle får nog finna sig i att i fortsättningen notera även sina toalett­besök.

– Det är skattemässigt ok att under en pågående tjänsteresa göra avstickare för att äta lunch eller göra toalettbesök. Handlar det om en längre omväg så gör man lämpligen en notering om detta. Tanken med en körjournal är ju att man i efterhand ska kunna utvärdera hur bilen faktiskt använts, säger Yngve.

Och han menar att Pelle är långt ifrån ensam om att bli noggrant granskad.

– Det är tyvärr fortfarande alltför vanligt att det saknas körjournal till firmabilar. Jag känner ju inte till Pelles fall, men att man blir granskad kan bero på olika förhållanden. Och att man blivit granskad ett år ska inte ses som någon garanti för att man inte kan bli det även nästa år.

Nu har Pelle en skåpbil, annars är risken för granskning större om man har en personbil som firmabil.

– Olika urval och granskningar görs beroende på omständigheterna och hur stort företag det handlar om, men ofta tittar vi nog på personbilarna först, säger Yngve.

Det här kräver Skatteverket

  • Skatteverket struntar i hur du för körjournal. Bara att du gör det. Och på rätt sätt. Detta ska stå med:
  • Mätarställning vid årets början.
  • Datum och mätarställning vid resans start samt varifrån resan startade.
  • Ärende samt vilka platser/företag/kontaktpersoner du besökt (behövs inte vid privata resor).
  • Hur många kilometer du kört.
  • Datum och mätarställning vid resans slut samt var resan avslutades.
  • Mätarställning vid årets slut.

Text av: Henrik Fitinghoff och Yasemin Bayramoglu

Läs mer om att hyra eller köpa tjänstebil här!