SkattLandets hantverkare har hittills skickat in över 30 000 ansökningar om rotavdragspengar. Fyller de i blanketterna fel kan de få vänta i över en månad på att få pengarna. Läs här hur du undviker att göra fel.

Sedan den 1 juli är det hantverkarna som ska dra av 50 procent av arbetskostnaden på fakturan till kunden. De pengarna ska de sedan kräva av Skatteverket. Sedan denna nya faktureringsmodell införtys kommer det in närmare 800 ansökningar om rotavdrag varje dag.

- Över 30 procent av dessa är felaktigt ifyllda. Både ansökningarna och felen är betydligt fler än vad vi räknat med. Så vi har fått kalla in förstärkning för att ha en chans att klara arbete, säger Pia Blank Thörnroos, ansvarig på Skatteverket.

De som fyller i sina blanketter rätt får pengarna på tio dagar som utlovats. De som slarvat gjort fel får vänta i åtskilliga veckor innan felen retts ut och pengarna betalas ut.

- För företagarnas egen skull är det därför viktigt att de fyller i blanketten rätt, säger hon.

Hon har märkt att många slarvar och fyller missuppfattat reglerna och tar detta exempel:

Om en snickare tar 20 000 inklusive material och moms för ett jobb och 10 000 kr av detta är arbetskostnad ska kunden betala 15 000 kr. När arbetet utförts och kunden betalat fyller snickaren i en blankett som skickas till Skatteverket. Är denna rätt ifylld betalar Skatteverket ut 5 000 kr inom tio dagar.

Här är de vanligaste felen:

  • Rotavdrag begärs också för materialet.
  • Fastighetsbeteckning eller beteckning på bostadsrätt saknas.
  • Personnummer på kunderna är felaktiga.
  • Ansökningarna är inte underskrivna.

Många företagare skickar in sin ansökan redan innan de fått betalt av kunden. Men arbetet måste både vara slutfört och betalat innan hantverkaren kan ansöka om att få Rotpengar tillbaka.

I nya numret av Driva Eget finns sex viktiga råd till hantverkare som vill få ut mesta möjliga av rotavdraget.