SkattNu kräver Post- och telestyrelsen (PTS) att både Telenor och Tre ska ange momsen på sina fakturor. Myndigheten har gett företagen deadline för åtgärderna.

Många småföretagare har hört av sig till Driva Eget under hösten och sommaren och varit upprörda över att Telenor plötsligt tog bort momsspecificeringen på sina fakturor. Och företaget Tres kunder nådde bara sin momsspecifikation via webbplatsen, medan Telenors kunder fick rådet från Telenor att gå över till det dyrare företagsabonnemanget.

Men inget av företagen har rätten på sin sida, säger nu PTS. I underrättelser till företagen kräver nu myndigheten att Telenor och Tre anger momsen till sina kunder, oavsett abonnemangsform, i pappersform, om inget annat överenskommits.

Alla kunder ska dessutom få momsen specificerad direkt, utan att man själv hör av sig till företagen.

Tre får också en anmärkning att man brister i redovisningen av öppningsavgifter till sina kunder.

I sina underrättelser skriver PTS att de kan komma med föreläggande och förbud om inte företagen ändrar sig. Telenor och Tre måste senast den 31 oktober återkomma till PTS med vilka åtgärder de har vidtagit.

LÄS OCKSÅ:

DISKUTERA! Är du drabbad? Diskutera i Driva Egets forum!