PersonalMånga ser Linkedin enbart som ett verktyg rekryterare använder när de söker kandidater. Men rätt använt kan nätverket ge ditt personliga varumärke större auktoritet och öka synligheten för din startup.

En färsk undersökning  med Linkedins halvårsstatistik över den globala arbetsmarknaden, Talent Buzz, visar att antalet yrkesverksamma inom entreprenörskap som använder Linkedin ökar och den största ökningen (22,2 procent) har skett i den privata tjänstesektorn. När det gäller bolagsstorlek har enmansbolag ökat med 13 procent på affärsnätverket.

Så maximera du ditt genomslag på plattformen:

1. Gör din profil så komplett som möjligt
Både din personliga profil och din företagssida är dina professionella fönster mot dina kunder. Investera tid för att göra dem båda kompletta. Ställ in ditt URL så den stämmer med ditt namn. Om du inte gör det, skapar Linkedin automatiskt ett URL som är betydligt längre och mer krångligt att arbeta med.

2. Tänk SEO
Innehållet är sökbart, så optimera dina sökord som du vill att din omgivning ska förknippa med dig och ditt företag, och så att fler blir exponerade för din verksamhet. Den ökade synligheten kommer att underlätta nya professionella dialoger och kontakter.

 3. Bygg upp ditt nätverk 
Börja med vänner kollegor och familj, sedan andra entreprenörer, möjliga mentorer, tankeledare och affärskontakter. Bjud in personer till ditt nätverk som kan addera värde för dig, men lika mycket som du kan ha ett värde för. Bifoga alltid en hälsning vid en kontaktförfrågan till en person du inte känner, där du förklarar din avsikt.

4. Publicera
En expertroll bygger du upp genom att vara konsekvent och målmedveten med ditt innehåll. En uppdatering per år räcker inte för att ditt nätverk ska komma ihåg dig, än mindre få en bild av vem du är och vad du gör. Så lägg lite tid på att skapa innehåll med kvalitet och var generös med din kunskap – det kommer att betala sig.

5. Hitta möjligheterna
Plattformen meddelar uppdateringar i ditt nätverk, exempelvis nya jobb, födelsedagar etcetera. Använd dessa tillfällen för att skicka en hälsning – det skapar varje gång små fönster av möjligheter. Utnyttja dessa för att hålla kontakterna varma.

6. Dela din strategi med dina medarbetare
Om du har anställda, samla dem och koordinera era insatser och strategier. Uppmuntra medarbetare att dela med sig av innehåll från er företagssida, vilket markant ökar synligheten för detta.

7. Hitta talang
Använd Linkedin för en av dess primära funktioner – rekrytering. Alla ovan nämnda steg ökar dina möjligheter att använda plattformen som ett effektivt rekryteringsverktyg.