PersonalDagens unga letar jobb i nya kanaler och efterfrågar andra förmåner än tidigare generationer. Gym, massör och städhjälp hemma står högt upp på önskelistan.

I undersökningen som GfK Norm genomfört på uppdrag av Transcom har 1 061 personer i åldrarna 18 till 30 berättat om hur de vill att framtidens arbetsplats ska vara.

De unga har anammat ny teknik och många väljer att söka jobb genom sociala medier. Så många som en tredjedel av alla unga söker arbete via exempelvis LinkedIn och Facebook. Traditionella platsannonser i tidningar är inte lika populärt, endast en av fem uppger att de letar efter nytt arbete den vägen och bara 15 procent söker via jobbmässor.

Det skiljer sig dock mellan könen när det gäller vilka kanaler som används för jobbsökande och mellan vilka förmåner som efterfrågas som anställd. Bland kvinnorna söker två av tre jobb genom arbetsförmedlingen jämfört med knappt hälften av männen. När det gäller vilka förmåner som de unga önskar sig på arbetsplatsen vill 46 procent av kvinnorna ha tillgång till massör, bland unga män är det bara 35 procent som efterfrågar det. Gym är lika populärt hos båda könen, varannan ung önskar sig tillgång till det på jobbet.

De unga har flera idéer om vad en arbetsgivare kan erbjuda för att få dem att trivas extra bra. När det gäller förmåner som förenklar vardagspusslet sticker önskemålen hos de unga kvinnorna ut. Fler kvinnor än män tänker på mer praktiska förmåner och önskar att deras framtida arbetsgivare erbjuder dem allt från barnpassning till hunddagis och städhjälp i hemmet.

De fem mest populära förmånerna:

  1. Gym
  2. Massör
  3. Städhjälp i hemmet
  4. Personlig tränare
  5. Psykolog